Chcąc postawić pierwsze kroki w ecommerce musisz zdecydować się na wybór odpowiedniej platformy sprzedażowej. To bardzo ważny etap. Czasem ważniejszy niż wybór samego profilu produktu, który będziesz oferować w e-sklepie. Oprogramowanie sklepu internetowego powinno być proste, intuicyjne i dostępne pod kątem wszelkich zmian programistycznych i optymalizacyjnych.
Platforma ecommerce ma pomagać w Twojej sprzedaży, a nie generować problemy. Dlatego nie warto spieszyć się z wyborem odpowiedniego narzędzia, a samą decyzję podjąć w sposób świadomy i przemyślany. Poniższy tekst nakreśli Ci pewne aspekty, które musisz podjąć zastanawiając się jaki sklep internetowy wybrać dla swojego biznesu.
Na rynku istnieje wiele sprawdzonych rozwiązań dostarczanych zarówno w formie SaaS z ang. Software as a Service tj. oprogramowanie jako usługa, jak i w formie otwartego oprogramowania, które musisz samodzielnie zainstalować na własnym serwerze i dokonać jego konfiguracji. Oczywiście w tym przypadku możesz zrobić to sam lub zrobi to za Ciebie Agencja Interaktywna z której usług zechcesz skorzystać. Przed dokonaniem wyboru odpowiedniego skryptu warto zastanowić się nad kilkoma rzeczami.
Jak wybrać oprogramowanie sklepu internetowego?
- Pomyśl co chcesz sprzedawać i w jakiej ilości. Różne skrypty sklepów internetowych, różnie radzą sobie z większymi ilościami produktów (kilkaset nie stanowi problemu, jednak jeśli liczysz asortyment w dziesiątkach tysięcy – może być to czynnik decydujący o wyborze środowiska). Oczywiście, każdy kod źródłowy, skórkę sklepu itp. można zoptymalizować, jednak to dodatkowe koszty, których możesz uniknąć już teraz.
- Zastanów się jak chcesz, aby wyglądał Twoj sklep internetowy w przyszłości. Jeśli biznes wypali – na pewno będziesz musiał rozwinąć sklep, aby nie zostać w tyle za konkurencją. Pewnych funkcjonalności nie musisz wdrażać od razu, jednak skonsultuj je z wykonawcą sklepu. Może się bowiem okazać, że ich dodanie w przyszłości będzie niemożliwe lub nieopłacalne dla danej platformy.
- Obierz właściwą strategię promocji sklepu. Dobierz skrypt, który wpisuje się w tą strategię. Weź pod uwagę takie aspekty jak pozycjonowanie sklepu internetowego i jego optymalizacja. Niektóre, „zakmnięte” platformy sprzedażowe pozwalają na minimalny zakres modyfikacji, a te bardziej złożone wymagające długich prac programisty wygenerują dodatkowe koszta zarówno na początku jak i w przyszłości.
- Kieruj się opinią innych. Na rynku istnieje tysiące sklepów internetowych działających w oparciu o przeróżne systemy ecommerce. Bez większych problemów znajdziesz w sieci opinie na temat większości z nich. Korzystając z forów, grup na Facebooku jak również samej wyszukiwarki Google – dowiesz się, jakie problemy generuje oprogramowanie na danym etapie rozwoju.
- Z góry określ budżet jaki chcesz przeznaczyć na wdrożenie esklepu i zestaw go ze swoją listą funkcjonalności. Posiadając budżet możesz wspólnie z programistą wybrać optymalne rozwiązania.
- Pamiętaj, że nie ma oprogramowania idealnego. Możesz jednak znaleźć to, które najbardziej odpowiadać będzie Twoim aktualnym i przyszłym potrzebom.
fot. pixabay.com cc0 | JuralMin
Uruchomienie własnego sklepu internetowego jest dziś proste i szybkie. Pytanie co dalej? Jak skutecznie zadbasz o sprzedaż?
Popularne sklepy internetowe
Chcąc uruchomić własny sklep internetowy możemy wybierać wsród kilku dostępnych skryptów. Każdy z nich cechują inne aspekty, chociaż zasada działania samego esklepu wraz z jego podstawowymi funkcjonalnościami będą do siebie praktycznie zawsze zbliżone. Popularne systemy sklepów internetowych z których często korzystają osoby rozpoczynające przygodę z handlem w sieci to m.in:
- WooCommerce – rozszeżenie dodające funkcjonalność sklepu internetowego do popularnego na całym świecie systemu zarządzania treścią WordPress. WooCommerce jest prostym w zarządzaniu sklepem do którego bez trudu znajdziesz masę wtyczek pozwalających rozszeżyć działanie sklepu o nowe, przydatne funkcje. Bez trudu znajdziesz również programistę, który podejmie się modyfikacji sklepu. Z racji iż działa w połączeniu z WordPress`em – stanowi świetną bazę do rozbudowy. Nasze doświadczenia wskazują na świetną możliwość jego pozycjonowania w wyszukiwarce.
- Prestashop – darmowy, świetny skrypt sklepu internetowego. Bardzo popularny, przez wielu uważany za lepszy od WooCommerce. Działa jako samodzielna instalacja. Duża ilość rozszeżeń, jednak w większości płatnych. Te darmowe w zupełności wystarczą do podstawowego działania Twojego biznesu.
- Magento – profesjonalny skrypt sklepu, cechujący się rozbudowaną funkcjonalnością i sporą społecznością. Przez wielu uważany jednak za ciężki w obsłudze.
- Shoper – sklep internetowy dostępny w abonamencie. Dostajesz oprogramowanie od razu gotowe do prowadzenia sprzedaży w chwilę po instalacji. Masz zapewniony serwer, aktualizacje i pomoc techniczną w razie jakichkolwiek problemów. Minusy? Zamknięta struktura nie pozwala na zaawansowane dostosowanie do swoich potrzeb. Z punktu widzenia pozycjonowania sklepu – również nie jest najlepszym wyborem z racji utrudnionych modyfikacji. Być może przyszłe aktualizacje skryptu zmienią co nie co w tej kwestii.
Sklep na własność, czy w abonamencie?
Korzystając z darmowych rozwiązań możemy zbudować sklep szyty niemal na miarę. Bardzo popularne w naszym kraju WooCommerce, czy Prestashop pozwalają na niemal nieograniczone dostosowanie wyglądu witryny i jej funkcjonalności do własnych potrzeb. Z pomocą często darmowych rozszerzeń tzw. modułów (wtyczki, plug-iny) możemy też wzbogacić sklep o nowe funkcjonanalności. Mamy tu więc niejako pełną kontrolę nad sklepem i jego modyfikacjami. To duży plus – który nabiera znaczenia w przypadku odniesienia sukcesu sprzedażowego.
Darmowy sklep internetowy?
Darmowe sklepy, często okazują się jednak pokaźną inwestycją. Agencja interaktywna pobierze od nas opłatę za instalacje i dostosowanie sklepu do naszych wymagań. Mogą to być kwoty sięgające od kilkuset złotych – do nawet kilkunastu tysięcy jeśli np. funkcjonalność, a tym samym proces wdrożenia wymaga napisania wtyczki od zera. Nagle okazuje się więc, że sklep który z założenia miał powstać w oparciu o darmowy silnik – kosztuje nas sporą ilość gotówki.
Oczywiście, jeśli mamy odrobinę samozaparcia i umiejętności – nic nie stoi na przeszkodzie aby spróbować samodzielnie uruchomić sklep. Już czysta instalacja WooCommerce daje nam funkcjonalności, które po kilku minutach konfiguracji są w stanie obsłużyć sprzedaż. Biorąc jednak olbrzymią konkurencję, aspekty prawne, podpięcie płatności i przyszłe działania marketingowe – warto oddać to zadanie w ręce specjalistów. Takie rozwiązanie nie zapewni nam co prawda sprzedaży po uruchomieniu sklepu, jednak zwiększy szanse na powodzenie.
SAAS
W ostatnim czasie dużą popularność zdobywa wspomniany już wyżej model SAAS, czyli w uproszczeniu – sklep internetowy udostępniany w abonamencie. W zamian za stałą miesięczną opłatę otrzymujemy przestrzeń dyskową i oprogramowanie, które jest ciągle aktualizowane. Nie musimy więc martwić się o stałą obsługę techniczną sklepu, a wszelkie luki w systemie zostaną niemal na bieżąco załatane. Taki sklep jest jednak przede wszystkim gotowy do prowadzenia sprzedaży niemal od razu po opłaceniu pierwszej faktury. Możemy więc skupić całą swoją energię wyłącznie na sprzedaży i marketingu. Wydawać może się zatem, że SAAS to rozwiązanie idealne. Nie do końca. Zamknięte oprogramowanie utrudnia modyfikacje i optymalizacje kodu sklepu, a za dodatkowe funkcjonalności musimy dopłacać. Możemy mieć również problem ze znalezieniem (stworzeniem) rozwiązań szytych na miarę.
Model SAAS ma niepodważalną zaletę – stały i stosunkowo niski koszt, który jesteśmy w stanie z góry określić i wpisać w nasz biznes plan. Opłata abonamentowa na początku prowadzenia działalności stanowić będzie jednym słowem zdecydowanie niższy koszt dla naszego budżetu.
fot. pixabay.com cc0 | Fancycrave1
Sklep internetowy musi działać szybko i stabilnie również na urządzeniach mobilnych. To one odpowiedzialne są za dosyć spory ruch w witrynie.
Jaki sklep internetowy wybrać?
Jak już wyżej wspomniano – nie ma sklepu idealnego. To jaki wybierzemy – powinno zależeć w zasadzie od dwóch czynników. Budżet i plany na przyszłość.
Jeśli chcesz tylko wypróbować biznes model SAAS wydaje się ciekawym rozwiązaniem. Różnicę w cenie możesz śmiało przeznaczyć np. na kampanie produktowe w wyszukiwarce (Google Adwords). W ten sposób możesz bardzo szybko rozpocząć sprzedaż swoich produktów.
Jeśli masz natomiast przygotowany długoterminowy plan marketingowy, strategię działania i zabezpieczone na działanie sklepu środki – warto od razu skorzystać z rozwiązań szytych na miarę w zgodzie z własną potrzebą. Patrząc przyszłościowo wydaje sie to lepszym rozwiązaniem.
Bez marketingu i budżetu na reklamę
– nie myśl o sklepie internetowym
Na koniec – pamiętaj o jednej ważnej rzeczy. Nawet największe pieniądze wydane na uruchomienie sklepu nie zagwarantują Ci sprzedaży, a przynajmniej nie na poziomie na jakim się jej zapewne spodziewasz, aby pokryć koszty. Powód jest prosty – o Twoim sklepie będzie wiedzieć przez długi czas jedynie garstka znajomych.
Planując tak poważne przedsięwzięcie jakim są sklepy internetowe – należy w biznes planie uwzględnić budżet marketingowy. Reklamy produktowe w wyszukiwarkach, pozycjonowanie sklepu, prowadzenie bloga, content marketing, reklamy w social mediach i artykuły sponsorowane, a nawet odpowiednie opisy produktów do sklepu – to działania, które prowadzone jednocześnie na podstawie dobrze przygotowanej strategii mogą zapewnić Ci sukces. Bez skutecznej reklamy nie dotrzesz do potencjalnego klienta. Nawet jeśli sprzedajesz niszowy towar najlepszej jakości i w najlepszych cenach – możesz nie doczekać chwili, kiedy sklep wypromuje się sam (w sposób naturalny metodą poleceń) na tyle, aby wygenerować obroty na satysfakcjonującym poziomie.
Jednym słowem – przygotowując kosztorys sklepu – weź pod uwagę marketing. Jeśli nie masz na niego środków, bądź czasu, aby pewne rzeczy zrobić na własną rękę – odpuść ten biznes inaczej możesz łatwo podzielić los wielu przedsiębiorców, którzy pomyśleli – „założę sklep internetowy i zacznie się sprzedaż”. Niestety, tak łatwo nie będzie.
W pixUp wykonujemy projektowanie sklepów internetowych oraz zarządamy nimi.
Prowadzimy również kampanie reklamowe w Google i w Social Mediach. Jeśli chcesz porozmawiać na temat współpracy – zapraszamy do kontaktu.
[kontakt]
zobacz również:
- WooCommerce, Prestashop vs zamknięte oprogramowanie
- Samodzielna optymalizacja strony www
- Dlaczego podnoszenie pozycji strony w wyszukiwarce jest ważne?
tematy: sklepy internetowe, saas, jaki sklep internetowy wybrać, skrypty sklepów internetowych, shoper, woocomerce, magento, prestashop, projektowanie sklepów internetowych