WooCommerce, Prestashop vs zamknięte oprogramowanie

WooCommerce, Prestashop vs zamknięte oprogramowanie
Własny sklep internetowy, kto nie myślał o takim biznesie? Sprzedaż za pośrednictwem sieci wydaje się prosta i przyjemna. Ot, zamówienie projektu e-sklepu i uruchomienie go na serwerze, zatowarowania i działamy... Mniej więcej tak to wygląda. Przed postawieniem sklepu internetowego musimy jednak zdecydować się na oprogramowanie z którego skorzystamy. Ta decyzja będzie warunkować nasz rozwój w przyszłości, tym samym dobrze przeanalizować wszelkie za i przeciw. W zależności od strategii i biznes planu powinniśmy dobrze zastanowić się nad wyborami i metodami promocji sklepu, gdyż ona w niemnieszym stopniu ma wpływ na sukces e-przedsiębiorcy.

Jakie oprogramowanie sklepu internetowego mamy do wyboru?

Na rynku dostępnych jest przynajmniej kilkanaście popularnych systemów obsługi sprzedaży internetowej z których możemy skorzystać. Wyróżniamy dwa modele ich dystrybucji.
  • Pierwszy, to dostępne na wolnej licencji darmowe oprogramowanie typu Prestashop, WooCommerce pod WordPresss które instalujemy na swoim serwerze. Do jego uruchomienia często będziemy potrzebowali skorzystania z usług informatyka lub firmy, która pomoże w instalacji i konfiguracji.
  • Drugi, to oprogramowanie dostępne w tzw. modelu SaaS (z ang. Software as a Service) będącym w wolnym tłumaczeniu usługą, w której wykupujemy dostęp do programu. Aby, działał - musimy opłacać miesięczny lub roczny abonament, a w razie konieczności skorzystać z przejścia a wyższy pakiet. Model SaaS sprawia, że niejako możemy pominąć problemy z wyborem i konfiguracją serwera, a także późniejszą ich obsługą. Płacimy i dostajemy wszystko w jednej cenie, często z aktualizacjami i nowymi funkcjonalnościami. W Polsce bardzo popularną usługą tego typu są sklepy internetowe działające w oparciu u aplikację Shoper na którego przykładzie dokonamy porónania.
woocommerce lublin - robienie sklepow internetowych - Sklepy na Woocommerce Prestashop czy Shoper

fot. pixup.pl - przykład sklepu internetowego wdrożonego na WooCommerce pod WordPress

Plusy sklepu na WordPress WooCommerce i Prestashop

  • Darmowy skrypt
  • Łatwość rozbudowy o nowe elementy
  • Łatwość modyfikacji
  • Mnogość programistów mogących wykonać zmiany
  • Łatwiejsze pozycjonowanie (w porównaniu do innych omawianych)

Minusy sklepów na WordPress WooCommerce i Prestashop

  • Popularność przekłada się na zwiększone próby ataków na sklep
  • Mniej intuicyjna konfiguracja sklepu
  • Dostosowanie do własnych wymagań przy użyciu często płatnych, a koniecznych wtyczek
  • Ogólnie, dość wysoki jednorazowy koszt wdrożenia ok. 3000 zł

Plusy sklepu na Shoper

  • Dostępność, przystępność i łatwość zarządzania
  • Niewielki koszt uruchomienia już od kiludziesięciu zł miesięcznie
  • Integracje z Allegro, Facebook, porównywarkami cen i innymi
  • Zgodności z RODO, GIODO itp.
  • Wszystko po prostu działa od razu jak trzeba
  • Wsparcie techniczne

Minusy sklepu na Shoper

  • Zamknięte oprogramowanie
  • Ograniczone modyfikacje
  • Słabsze wsparcie pozycjonowania
  • "Uzależnienie" od zewnętrznego dostawcy oprogramowania.
Który z modeli będzie lepszym wyborem? Ciężko to stwierdzić bez podstawowej analizy potrzeb i strategii rozwoju sklepu. Na pewno nie można kierować się przy wyborzy wyłącznie ceną, gdyż ta może okazać się złudna. Coś, co na pierwszy rzut oka jest tańszym dla nas rozwiązaniem - w przyszłości może okazać się studnią bez dna. Analogicznie, w przypadku drogiej opłaty wejściowej - rozbudowa funkcji strony/sklepu w przyszłości może okazać się prostsza i szybsza, a do tego będzie dało się to wykonać tanio. W obydwu przypadkach może okazać się, że i tak musimy skorzystać z usług "informatyka" który pomoże w obsłudze sklepu internetowego, gdyż sami nie jesteśmy w stanie lub nie mamy odpowiedniej ilości wolnego czasu. Ogromną przewagą Woocomerce i Presta nad Shoperem jest możliwość dowolnej modyfikacji od samego początku. Z tego powodu to sklep dostosowuje się pod nas, a nie my pod sklep. Dla wielu ten argument jest znaczący, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że już np. po roku prowadzenia e-biznesu koszty obydwu rozwiązań często zrównają się ze sobą. Wiele osób woli też zaiwestować od początku we własny sklep internetowy w obawie o np. możliwy upadek firmy dostarczającej soft w odległej przyszłości. Przeniesienie biznesu mogłoby się wiązać z dodatkowymi kosztami. Z drugiej strony bardzo wiele osób skorzystało z oprogramowania Shoper i wydaje się, że przynajmniej części z nich biznes idzie w najlepsze.

Chcesz otworzyć własny sklep internetowy? Zadzwoń do nas i porozmawiajmy, być może będziemy mogli wdrożyć to co wymyśliłeś!

[kontakt]

Sprawdź również:

tagi: sklepy internetowe WooCommerce, Prestashop, SaaS, integracje sklepów internetowych WordPress

 

2 odpowiedzi na „WooCommerce, Prestashop vs zamknięte oprogramowanie”

  • Dzień dobry, co oznacza stwierdzenie (w części “Minusy sklepu na Shoper”):
    1. Zamknięte oprogramowanie – tzn.?
    2. Słabsze wsparcie pozycjonowania – co znaczy słabsze? strona się gorzej pozycjonuje?
    Z góry dziękuję za komentarz!
    Emilia

    • Zamknięte oprogramowanie, a więc mamy ograniczone możliwości ingerencji w kod źródłowy sklepu, aby np. dostosować pewne funkcjonalności pod własne wymagania w tym również zmiany optymalizacyjne pod SEO. W Woo mamy większą kontrolę nad tym jak wygląda i co może sklep.
      Oczywiście Shoper oferuje wiele dobrych, gotowych wtyczek z których można skorzystać do rozszerzenia funkcjonalności.

      Do Woocommerce możemy doinstalować np. popularne Yoast SEO, które pomoże początkującym właścicielom sklepów zoptymalizować kartę produktu pod pozycjonowanie. Mamy większa kontrolę nad przekierowaniami, wyłączaniem z indeksowania – dostęp do htaccess)

      Shoper oczywiście posiada przy produkcie zakładkę w której możemy zoptymalizować opis (description), title i url produktu, w równie dobrym stopniu. Generalnie optymalizacja opisu produktu i jego karty w obydwu przypadkach przebiega identycznie, bo wymaga raczej chociaż podstawowej wiedzy SEO a nie narzędzi – taki Yoast sam nie pozycjonuje sklepu, a jedynie pomaga, oceniając pewne składowe seo.

      Sklep na Shoper można pozycjonować równie efektywnie jak ten na Woo.