Dlaczego Twoja strona internetowa nie działa?

Dlaczego Twoja strona internetowa nie działa?

Strona internetowa w firmie stanowi podstawowy kanał komunikacji z klientami. To za jej pomocą informujesz odbiorcę o ofercie, nowościach i promocjach. Strony internetowe dają klientom dostęp do informacji kontaktowych i pomagają im w fizycznej lokalizacji firmy. Można więc powiedzieć, że firmowa strona www otwiera sprzedaż. Często trafiając do witryny internetowej – klient już w ciągu pierwszych sekund podejmuje decyzje zakupowe. To, czy zostanie Twoim klientem zależy jednak od wielu czynników. Zastanówmy się więc dlaczego strona internetowa nie działa tak jak powinna lub co gorsza, w ogóle nie spełnia swojej funkcji.

Czy Twoja strona internetowa jest skuteczna?

Brak ruchu na stronie internetowej – słaba widoczność w wyszukiwarkach

Pierwszy najważniejszy aspekt, bez którego żadna strona internetowa nie będzie miała nawet okazji wykazać się skutecznością, to ruch. Ruch na stronie www, to nic innego jak wejścia na nią generowane przez potencjalnych klientów z różnych zakątków internetu.

Źródła ruchu na stronie internetowej

  • Wyszukiwarki internetowe Google, Bing, Yahoo, Yandex
  • Linki odsyłające z innych stron, for, blogów itp. (referral link)
  • Linki sponsorowane Adwords
  • Linki z social media
  • Wejścia bezpośrednie na stronę

Które źródła ruchu są najważniejsze? Wszystkie! Każde źródło ruchu generujące wejścia na stronę internetową Twojej firmy ma znaczącą wartość. Nie powinieneś więc ignorować żadnego z nich.

Jak sprawdzić skąd pochodzą wejścia na stronę?

Najprościej – podpiąć odpowiednie statystyki odwiedzin. Najlepszą metodą na monitorowanie ruchu w witrynie będzie sparowanie strony z Google Analytics. Jest to świetne i darmowe narzędzie, które będzie gromadzić dane o Twoich odwiedzających. Google Analytics w przystępny sposób pokaże Ci w jaki sposób użytkownicy trafiają na Twoją stronę (z jakiego źródła) oraz jak się na niej zachowują – ile czasu spędzają na danych podstronach witryny i to, jak do nich docierają. Oczywiście Analytics poda też łączną liczbę wejść w danym okresie czasu. Im wcześniej podepniesz pod stronę GA tym więcej rzeczowych informacji zgromadzisz. Analytics, to świetne narzędzie analityczne z pomocą którego będzie również możliwe udoskonalenie strony w przyszłości.

Optymalizacja strony internetowej i jej pozycjonowanie

Optymalizacja strony internetowej i uzyskane przez nią pozycje w wyszukiwarkach są ściśle powiązana z ruchem. Jednym zdaniem ujmując – słaba strona oraz brak stabilnych i wysokich pozycji na kluczowe dla biznesu frazy – nie wygeneruje ruchu. Nie masz ruchu – nikt lub prawie nikt nie wie o Twoim istnieniu, nie sprzedajesz. Strona internetowa, która nie ma zapewnionej odpowiedniej widoczności w wyszukiwarce – równie dobrze mogłaby nie powstać wcale. Więcej na ten temat możesz przeczytać w artykule dlaczego warto pozycjonować stronę internetową.

Stara strona internetowa, która pamięta poprzednią epokę

Trendy w projektowaniu stron www zmieniają się bardzo szybko. Jeśli Twoja witryna ma już kilka lat najprawdopodobniej zdążyła się już zestarzeć i nie przykuwa uwagi odbiorców tak jak kiedyś. Gorzej, jeśli masz stronę zaprojektowaną jeszcze w latach 2000. Wtedy standardy projektowania były zupełnie odmienne od dzisiejszych. Taka strona nie zachęca, jednak może zbierać ruch ze względu na wiek i swoją historię. To, czy jest skuteczna należy rozpatrywać indywidualnie. Jeśli stara strona ma dobre pozycje w wyszukiwarce i generuje pokaźny ruch – możesz dokonać jej odświeżenia, aby wycisnąć z niej jeszcze więcej. Tu przydadzą się dane z Google Analytics, które pomogą wskazać słabe punkty witryny.

Jeśli decydujesz się na unowocześnienie strony, należy koniecznie zadbać o zachowanie jej uprzedniej struktury adresów URL lub dokonać ich właściwych przekierowań, aby dać nowej stronie szanse na utrzymanie obecnych pozycji. O co chodzi?

strony internetowe lublin cennik

Modernizacja strony – ważne przekierowanie 301

Każda podstrona witryny rankuje w wyszukiwarce na określone frazy kluczowe. Przykładowo adres podstrony z ofertą na stronie umieszczonej w internecie 10 lat temu może wyglądać tak: www.mojafirma.pl/ab40124.html. Dziwne, prawda? Jednak dawno temu mało kto myślał o tzw. przyjaznych adresach URL. Chcesz zmienić adres podstrony na zgodny z dzisiejszym standardem i nazwać ją po prostu OFERTA, a więc www.mojafirma.pl/oferta. Usuwając starą podstronę i przenosząc nawet tą samą treść 1:1 na nową – utracisz pozycje które zdobyła podstrona w wyszukiwarce.

Aby je zachować (a przynajmniej zwiększyć na to szanse), użyj przekierowania 301 ze starego adresu na nowy. Tym samym moc starej podstrony zostanie oddana tej nowej – wyszukiwarka podmieni w indeksie nazwę starej podstrony z nową z zachowaniem pozycji.

Oczywiście, zawsze istnieje możliwość spadku pozycji przy tego typu zabiegach. Zmiana skryptu na którym postawisz nową stronę, zmiana grafik, treści na poszczególnych podstronach itd. z założenia ma pomóc piąć się stronie w górę, jednak warto wziąć pod uwagę możliwe spadki. Jedno jest pewne – jeśli nowa strona zostanie dobrze wdrożona i zoptymalizowana – nawet po delikatnych korektach w dół – przy już odrobinie pracy o wiele łatwiej będzie Ci uzyskać wyższe niż do tej pory pozycje w Google. Temat poprawnej modernizacji stron zostanie poruszony w oddzielnym artykule.

Brak wersji mobilnej strony

Z danych statystycznych wyciągniętych z naszych stron podpiętych pod Google Analytics wynika, że w zależności od branży ruch pochodzący z telefonów i tabletów stanowi od 30% do 60% w zależności od branży. Uśredniając – blisko połowa użytkowników internetu korzysta z urządzeń mobilnych.

Jeśli więc na stronę Twojej lokalnej firmy wchodzi co miesiąc np. 200 użytkowników, a Ty nie masz wersji responsywnej strony – z miejsca zmniejszasz swoje szanse na sprzedaż o połowę. Co jeśli zasięgi masz większe i strona generuje ruch na poziomie 1000, 2000, a może 20000 wejść w miesiącu? Jak wiele szans na sprzedaż straciłeś do tej pory?

Wersja mobilna strony internetowej, to dziś bardziej wymóg niż standard. Niestety w dalszym ciągu spotykamy się z ofertami firm, które budują strony internetowe bez tej funkcjonalności automatycznie skazując Cię na porażkę. Zapamiętaj, że strona mobilna, to nie taka, która po prostu otworzy się na telefonie z wyglądem 1:1 jak ta na monitorze komputera. Strony mobilne, to specjalnie przygotowane wersje witryn (lub odpowiednio skalujące się tzw. responsywne strony internetowe), które dopasowują swoją treść i układ do rozmiarów wyświetlacza. Jeśli widzisz na swoim smartfonie witrynę jak z ekranu komputera, musisz przybliżać ją, aby cokolwiek odczytać i przewijać stronę na boki – zapewne nie jest ona zgodna ze standardem mobilnym.
Co gorsza, po ostatnich aktualizacjach algorytmu wyszukiwarki i tzw. mobile first index – Twoja witryna zapewne będzie mieć spory problem z pozycjami w Google.

Brak określonego celu strony i wezwania do akcji

Wezwanie do akcji CTAKażda strona internetowa powinna mieć z góry określony cel. Sprzedawać, informować, zbierać leady itd. Jeśli nie masz określonego celu – a treści strony zamykają się do kilku zdań o historii firmy, wybiórczej ofercie i dodaniu kilku słabo wykadrowanych zdjęć – nie dziw się, że strona nie działa. No, bo co tak naprawdę ma zrobić na niej Twój klient? Poczytać historię firmy? Ok – sprawdzi ofertę, może nawet zapisze sobie Twój adres lub telefon, po czym zamknie stronę i będzie szukał dalej. Działaj na gorąco! Skoro już udało się ściągnąć potencjalnego klienta – zachęć go do działania! Daj mu powód i wyraźny sygnał do wykonania akcji. Niech zadzwoni z pytaniem o szczegóły, niech zostawi swoje dane kontaktowe, niech od razu dokona rezerwacji lub zakupu!

Przemyślana konstrukcja strony i odpowiednie jej elementy jak przyciski CTA i formularze, banery z ograniczoną czasowo ofertą – pomogą klientowi podjąć jakąś akcje. Bez niej, witryna będzie cechować się niską skutecznością. Umieść w widocznym miejscu na stronie przycisk „ZAMÓW TERAZ”, wraz z dobrym opisem produktu/usługi, a zobaczysz że przy tej samej liczbie odwiedzin zwiększasz zainteresowanie produktem! Wezwanie do akcji działa na naszą podświadomość dając jasną informację – tak, na tej stronie mogę zamówić/kupić, a nie tylko poczytać.

 

Nieintuicyjna nawigacja

Nawigacja strony internetowej jest rzeczą kluczową dla prawidłowego poruszania się użytkownika po witrynie. Z tego powodu, jeśli chowasz gdzieś menu strony lub projektujesz je w sposób mało intuicyjny – zniechęcasz odbiorcę do przejścia dalej.

Ludzie są leniwi i nie chcą uczyć się rzeczy nowych. Jeśli przyjęło się że menu główne typowej wizytówki firmy powinno być gdzieś u góry prawej strony – nie rób go u dołu. To samo tyczy się tzw. „hamburger menu” umieszczanych w stacjonarnych wersjach stron – dla mnie są one mało intuicyjne, sprawiają że trzeba poświęcić dodatkową chwilę na ich poszukiwanie. Minie zapewne sporo czasu do zmiany przyzwyczajeń społeczeństwa i choć takie rzeczy są efektowne – mogą wywołać frustracje i negatywnie wpływać na odbiór strony wśród przeciętnego użytkownika internetu.

Podsumowując, Twoja nawigacja powinna być:

  • Widoczna
  • Intuicyjna
  • Przemyślana

Z pomocą menu użytkownik powinien bez problemu trafić do najważniejszych miejsc na Twojej stronie i dobrze jeśli nie będzie musiał na tą czynność poświęcić zbyt dużo czasu.

Nieaktualna oferta

Nieaktualna oferta to, jeden z czynników generujących porzucenia (zamknięcie strony) do którego być może nie przykuwasz dużej wagi. Jeśli jednak na stronie z cenami klient znajduje zapisek „ceny aktualne na 20.10.1999”, zapewne czuje jakby dostał wielkim gumowym młotem w tył głowy. Tracisz jego czas i o ile nie jesteś jedyną firmą świadczącą daną usługę w promieniu 200 kilometrów – raczej zapomnij o kontakcie. W pierwszej chwili Twój niedoszły klient zacznie się zastanawiać czy jeszcze w ogóle istniejesz jako firma, w drugiej zamknie okno przeglądarki. Popatrz, że w analogiczny sposób może zadziałać sam wygląd strony pamiętający poprzednią epokę oraz strony z ofertą produktów wycofanych z rynku jakiś czas temu.

Brak danych kontaktowych

Czy można na stronie internetowej firmy zapomnieć o podaniu danych kontaktowych? Uwierz, że można to zrobić. Można też, dane kontaktowe (często) nieświadomie ukryć w witrynie tak, że klient nie jest w stanie ich odszukać w prosty sposób.

Sprawdź, czy Twoje dane kontaktowe są widoczne w stopce strony lub zakładce kontaktowej oraz czy prowadzi do nich łatwy dostęp z każdego miejsca w witrynie. To bardzo istotny element na Twojej stronie, który poprzez swoją oczywistość jest często pomijany.

Brak certyfikatu SSL

Certyfika SSL na stronie, ostatnio staje się bardzo popularny głównie za sprawą zmian dyktowanych przez przeglądarki internetowe i oznaczanie stron bez https jako potencjalnie niebezpieczne. SSL nie jest niezbędny do funkcjonowania strony, jednak bardzo pomocny wizerunkowo. Jeśli przeglądarka wyrzuci komunikat o potencjalnym zagrożeniu – możesz stracić znaczną część ruchu w witrynie.

Certyfikat SSL powinien mieć na pewno każdy sklep internetowy i … generalnie warto go wdrożyć wszędzie – SSL za chwilę stanie się standardem jak strony mobilne.

Więcej o temacie szyfrowania połączenia między serwerem, a przeglądarką i korzyściach płynących z jego wdrożenia dowiesz się z tekstu – Certyfikat SSL na stronie www.

Certyfikat SSL na stronie www Lets Encrypt

Wolne działanie strony www

Wolne działanie strony internetowej może skutkować wysokim współczynnikiem odrzuceń. Co z tego, że Twoją stronę chce odwiedzić 20 000 osób miesięcznie, skoro 19 500 z nich nie zamierza czekać 30 sekund, aż załaduje się piękne 12 Megabajtowe zdjęcie budynku firmy, które masz ustawione jako tło strony.

Ludzie nie będą czekać w nieskończoność – zamkną stronę już po pierwszych 5-10 sekundach jeśli dalej będzie się ładować. Pomyśl, ile taka strona będzie wczytywać się na telefonie osoby znajdującej się w zasięgu słabego sygnału 3G. Wolne działanie strony www, to powód dla którego tracisz klienta jeszcze zanim zobaczy Twoją ofertę.

Czego Ci potrzeba? Optymalizacja strony internetowej – lekarstwem na zło! Poprzez optymalizację możesz skrócić czasy ładowania strony nawet o 90%. Zastanów się jednak, czy przy okazji nie pokusić się o nową wersję całej witryny w pełni zgodnej z dzisiejszymi standardami.

Szybkość swojej strony, ocenę punktową i wskazówki optymalizacyjne sprawdzisz z pomocą aplikacji Page Speed Insight od Google dostępnej pod adresem: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Kiepska oferta produktów i usług oraz ich ceny

Dla Ciebie jako właściciela firmy może się to wydawać dziwne i niepojętne, ale nawet największy ruch na stronie nie wygeneruje sprzedaży jeśli Twoja oferta jest… słaba. Ceny wyższe od konkurencji, nie poparte w żaden sposób argumentacją, brak ukazanych korzyści produktów i korzyści samej współpracy z Twoją firmą. W końcu słabej jakości produkty bądź usługi.

Dziwisz się, że strona jest nieskuteczna, jednak najpierw zadaj sobie pytanie – czy, aby na pewno skuteczna jest sama oferta? Czy treści, opisy produktów i komunikaty są dla klienta jasne, widoczne, czytelne i zrozumiałe? Czy ceny są zasadne i zbieżne z proponowaną w ofercie jakością.

Podanie suchych informacji również nie wpłynie pozytywnie na sprzedaż. To zupełnie tak jakbyś nie podszedł do klienta, który od godziny nerwowo porusza się po sklepie stacjonarnym i nikt nie chce mu pomóc w podjęciu decyzji. Zaczaruj klienta opisami – poświęć chwilę na ich przygotowanie – nie kopiuj ich ze stron producentów (ma je 90% Twojej konkurencji, a dodatkowo obniżają ranking strony (duplicate content)). Umieść zdjęcia, banery, a nawet wideo. Zaprezentuj dobrze swój towar, a sprzedaż nawet ten gorszej jakości.

Lokalizacja firmy

Lokalizacja firmy, to ważny aspekt w przypadku np. lokalnych firm prosperujących w większych miejscowościach. Dla przykładu Pani Zosia prowadzi np. usługi krawieckie – w Lublinie. Wyświetla się na pierwszej pozycji dla zapytania krawcowa Lublin, ma najlepszą ofertę w mieście, jednak ze statystyk wynika, że gdzieś po drodze „przepala” ponad 80% ruchu. Dlaczego?

Ludzie często szukają usług zlokalizowanych blisko swojego miejsca zamieszkania. Jeśli mają do dyspozycji usługodawcę oddalonego o 5 minut drogi – niechętnie będą jechać przez całe zakorkowane miasto tracąc na dojazd godzinę, czy dwie. Od tej zasady są oczywiście wyjątki. Jakie? Będą to np. sytuacje w których:

  • Twoja oferta jest niszowa i jesteś jednym z niewielu tego typu punktów w mieście.
  • Masz dobre opinie – jesteś liderem w branży.
  • Konkurencja nie ma wolnych terminów lub nie posiada danego produktu.

Tym samym warto zadbać, o bardziej szczegółowe pozycjonowanie lokalne strony, tak aby oprócz samego miasta zapewnić sobie widoczność również na frazy miasto+dzielnica, ulica itp. Przy okazji zadbaj również o widoczność firmy w Mapach Google – stanowią pokaźne źródło klientów.

„Widzi mi się” klienta

Internet daje klientom możliwość szybkiego porównania dziesiątek ofert bez potrzeby fizycznego odwiedzania kolejnych firm. Skaczą więc oni od strony do strony w poszukiwaniu oferty idealnej dla siebie. Weź jednak pod uwagę, że nawet najlepiej skonstruowana strona i oferta może nie odpowiadać danej grupie docelowej. Ot, nie odpowiada im kolor tła, czy rodzaj użytego fontu w witrynie. Strona jest zbyt profesjonalna, przez co sprawiasz wrażenie firmy „drogiej”. Przykładów może być wiele – to trochę tak jak z rosołem w restauracji. Jednym będzie smakował, a innym nie. Nie dogodzisz wszystkim i chociaż w oparciu o dane analityczne i odpowiednie testy możesz zwiększyć skuteczność niemal każdego elementu zarówno samej strony www jak i oferty – zawsze znajdzie się ktoś kto powie – Nie, bo nie! W sieci nie masz na takie osoby większego wpływu, możesz mieć tylko nadzieję, że będzie ich stosunkowo niewiele.

Projektowanie stron internetowych Lublin - gwiazdki ocena 4/5

Opinie na temat firmy

Opinie na temat Twojej firmy są istotnym elementem w procesie decyzyjnym klienta. Podobnie jak w przypadku produktów klienci chcą wiedzieć co i od kogo kupują. Najlepszą miarą są opinie innych. Zadbaj więc o to, aby klienci wystawili Ci stosowne oceny. Pokaż referencję we własnej stronie internetowej, daj możliwość dodania opinii w wizytówce Google, na Facebooku i na innych stronach internetowych.

Nie bój się też opinii złych – nie staraj się ich ukryć lub skasować. Spróbuj zareagować we właściwy sposób i wykorzystać niezadowolonego klienta do umocnienia swojego wizerunku profesjonalisty. Jak? Rozpatrz reklamację, daj rabat, a przede wszystkim wyjaśnij zaistniałą sytuację – chowanie głowy w piasek, to najgorsze co możesz zrobić.

Wszystko działa jak trzeba, ale o tym nie wiesz – mierzenie konwersji

Czy wiesz w jaki sposób pozyskujesz swoich klientów? Jak trafiają na Twoją firmę, skąd pochodzą i dlaczego wybrali akurat Twoją ofertę? Czy pytasz ich o to? 90% właścicieli firm nie dba o to w jaki sposób klient dowiedział się o istnieniu przedsiębiorstwa. To błąd! Nie znając źródeł ruchu nie jesteś w stanie dokonać ich optymalizacji! Nawet jeśli biznes się kręci – podejmując odpowiednie działania możesz wyciągnąć z niego jeszcze więcej.

Tym samym, możesz nawet nie wiedzieć że Twoja strona internetowa działa jak powinna i każdego dnia pozyskuje dziesiątki klientów.

Przychodzi mi na myśl przypadek, kiedy klient zrezygnował z moich usług pozycjonowania strony, gdyż jak twierdził nie miał żadnych efektów. Lokalny biznes, którego stronę internetową odwiedzało miesięcznie zaledwie w granicach 200-250 osób. Pozycje dla kluczowych haseł oscylowały na miejscach 1-3. Klient zrezygnował z pozycjonowania, gdyż twierdził że bez sensu płacić za utrzymanie czegoś, co nie przekłada się na efekt sprzedażowy…

Wrócił, już po czterech miesiącach, kiedy jego strona internetowa została wyprzedzona przez konkurencję – spadając na większość haseł zaledwie o 3-4 pozycje w dół. To wystarczyło, aby ruch w witrynie spadł aż o ponad połowę. Oczywiście klient odczuł zmniejszone zainteresowanie ofertą i powrócił do inwestowania w swoją stronę – tym razem z większym rozmachem. Zdał sobie sprawę jak bardzo istotnym elementem jest ona w stabilności firmy.

Takich przypadków w skali kraju jest na pewno setki, jeśli nie setki tysięcy. Rozwiązanie problemu jest banalnie proste – wystarczy mierzyć konwersję. Nie ma z tym problemu jeśli prowadzisz sklep internetowy lub klienci składają zapytania przez formularz na stronie. W obydwu przypadkach po prostu widać, że coś się dzieje.

Jednak w sytuacjach, w których podajesz w witrynie jedynie adres i telefon do siedziby firmy – badanie skuteczności wizytówki www leży po Twojej stronie. Zapytaj swoich klientów jak na Ciebie trafili lub skąd mają numer telefonu. Nie wstydź się tego i traktuj to jako coś naturalnego – stały element rozmowy z klientem. Inaczej nigdy nie będziesz wiedział, czy Twoja strona internetowa jest skuteczna.

Podsumowanie

Jak widzisz, na skuteczność strony internetowej wpływa wiele czynników zarówno technicznych jak i tych mniej zależnych od Ciebie. Odpowiednia analiza danych statystycznych pomoże Ci zoptymalizować podejmowane działania i przyczyni się do poprawy skuteczności strony. Poprawiać można niemal w nieskończoność – nawet najlepszy projekt daje możliwość wyciągnięcia z niego jeszcze więcej.

Dołóżmy do tego wiele działań wspierających sprzedaż – linki sponsorowane Adwords, remarketing, który pozwoli dotrzeć do klientów którzy już mieli styczność z naszą stroną i aktywne działania w social media. To wszystko sprawi, że nawet mała lokalna firma z 20 000 miasteczka może odnotować kilkuset procentowe wzrosty sprzedaży. Potencjał w sieci jest niemal nieograniczony.

strony internetowe cennik

Sprawdź, czy Twoja strona internetowa jest skuteczna

  1. Wykonaj lub zleć audyt techniczny strony, aby poznać jej słabe punkty
  2. Sprawdź pozycje strony na frazy kluczowe lub zleć pełen audyt SEO
  3. Sprawdzaj ruch na stronie i jego źródła – podepnij Google Analytics
  4. Dbaj o aktualność strony
  5. Sprawdź, czy masz wersję mobilną witryny
  6. Przeanalizuj czytelność strony, łatwość nawigacji, zadbaj o wezwania do wykonania akcji
  7. Zadbaj o właściwą prezentację oferty, jakość tekstów i zdjęć
  8. Dodaj firmę do map Google i zadbaj o rzeczowe opinie
  9. Upewnij się, że widoczne są wszelkie niezbędne dane kontaktowe
  10. Mierz konwersję – rozmawiaj z klientami!

Jeśli potrzebujesz sprawdzić skuteczność strony i usprawnić jej działanie możesz skorzystać z naszych usług – w tym celu zapraszamy do kontaktu.

[kontakt]

 

zobacz również:

tagi: pozycjonowanie stron, optymalizacja stron, skuteczne strony internetowe, analityka,