Uruchomienie strony internetowej – od czego zacząć?

Myślisz o uruchomieniu własnej strony internetowej, ale nie wiesz od czego zacząć? W tym poradniku podpowiemy Ci na co zwrócić uwagę przy projektowaniu www jak i samym zleceniu takiego projektu firmie lub osobie specjalizującej się w budowie i tworzeniu stron.

Cel powstania strony internetowej

Od razu najważniejsze… Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac programistycznych, czy graficznych powinieneś odpowiedzieć sobie na jedno zasadnicze pytanie. Po co mi strona internetowa i czemu ma służyć… No, to w sumie dwa pytania, jednak z marketingowego punktu widzenia są bardzo istotne.

Strona internetowa musi mieć jasno określony cel. Celem może być np.

  • dokonanie zakupu (sklep internetowy)
  • wysłanie zapytania ofertowego
  • pozyskanie leadów tj. bazy adresów email i nr telefonów od potencjalnych klientów
  • nawiązanie połączenia telefonicznego
  • budowa wizerunku
  • przedstawienie oferty

Oczywiście, wszystko sprowadza się do tego, że chcemy pozyskać potencjalnego klienta, a idealnie jeśli od razu dokona przez stronę zakupu. Niby oczywiste, jednak często zupełnie pomijane już na etapie projektowania stron internetowych. Tym samym powstają dziwne twory o wszystkim i o niczym, na które użytkownik wchodzi i nie wie po co się na takiej stronie znalazł. Strona generuje ruch, ale nie generuje zapytań, ani sprzedaży – po prostu jest i na tym kończy się jej zadanie.

Chodzi jednak zupełnie o co innego. Strona internetowa, to świetne narzędzie wspierające sprzedaż i rozwój Twojej firmy. Dobrze zaplanowana i określona już na etapie koncepcji będzie pomagać ciągnąć Twój biznes, a nie tylko generować koszta związane z utrzymaniem.

Jeśli więc, chcesz stronę tylko dla samego faktu jej posiadania – bo tak wypada, bo wszyscy mają – szkoda Twoich pieniędzy. Dziś bez określonych celów i angażujących form promocji – nie da się zaistnieć w internecie. Tylko dobrze przemyślane i realizowane strategie dadzą szanse na osiągnięcie sukcesu.

Domena, czyli adres strony

Domena jest trochę jak logo – dzięki niej budujesz wizerunek firmy. To adres, pod którym witryna będzie widoczna w sieci. Im krótszy tym lepszy. Jeśli uda Ci się zarezerwować domenę z nazwą Twojej firmy – super. Jeśli nie, musisz kombinować.

Każdego dnia na świecie rejestrowanych jest tysiące domen, przez co ich pula ulega wyczerpaniu. Ciężko dziś o dobrą i wolną domenę którą można wykorzystać na potrzeby swojego biznesu. Z tego powodu mówi się, że najpierw powinno się zarejestrować adres, a dopiero później pracować nad nazwą przedsiębiorstwa. Odkupienie istniejącej i działającej domeny może być bardzo kosztowne, a czasem niemożliwe. Warto więc z dużym zapasem czasu rozejrzeć się za tymi dostępnymi do kupienia, tak aby później na szybko nie tworzyć dziwnie brzmiących tworów które nijak mają się do profilu firmy.

Ile kosztuje domena internetowa?

Koszt rejestracji domeny w pierwszym roku to od 1zł do 20 zł w zależności od operatora i np. tego, czy będziesz korzystać z dodatkowych usług w postaci hostingu stron. Odnowienie domeny w kolejnych latach nie powinno być droższe niż 150zł za kolejne 365 dni. Na rynku bez problemu znajdziesz firmy, które oferują domeny .pl w cenie 12 zł za rejestrację i 72 zł za ich przedłużenie.

Domena z myślnikiem, czy bez?

Wybrać domenę z myślnikiem, czy bez – to odwieczne pytanie osób planujących zakup adresu. Najlepiej kup obie. Myślnik w domenie nie ma większego znaczenia podobnie jak słowo kluczowe występujące w adresie strony. Zwróć jednak uwagę na fakt, że domena z myślnikiem lepiej będzie się prezentować w formie pisanej np. na ulotkach, banerach i innych materiałach reklamowych, podczas gdy będziesz chciał puścić reklamę w radiu – Twój adres będzie brzmiał: www.moja MYŚLNIK domena.pl. To samo w przypadku dyktowania przez telefon. Warto więc dokonać rejestracji obydwu i korzystać zamiennie w zależności od potrzeb. Jedną domenę określamy jako główną, a z drugiej wykonujemy przekierowanie.

Hosting – serwer na stronę www

To jaki wybrać na stronę w dużym stopniu zależy od tego jak dużą stronę chcesz prowadzić. Jeśli będzie to typowa firmowa wizytówka dla firmy działającej w średniej wielkości mieście – spokojnie wystarczy Ci hosting za około 150 zł za roczne utrzymanie. Taki serwer  pociągnie nawet małej wielkości sklep internetowy i obsłuży konta poczty email.

Nie warto tu przepłacać. Nasi klienci z powodzeniem korzystają z firmy hostingowej oferującej konta za około 50 zł rocznie. W razie rozwoju strony w każdej chwili można migrować na wyższy pakiet, lub zmienić dostawcę usług. Tym samym w większości przypadków kwoty rzędu 500-1000 zł za rok śmiało możesz odpuścić, a zaoszczędzone pieniądze wydać np. na promocję strony w wyszukiwarkach.

Więcej na temat serwerów przeczytasz tutaj -> Jaki serwer wybrać na firmową stronę?. Przed zakupem warto też skonsultować się w tej sprawie z firmą projektującą strony – na pewno poleci najkorzystniejsze rozwiązanie z którego z powodzeniem już korzystają jej klienci.

Z CMS`em, czy nie? Systemy Zarządzania Treścią

System Zarządzania Treścią, to taki panel strony www – poprzez który możesz dodawać nowe treści i edytować te już istniejące. Bardzo ułatwia zadanie ingerowania w stronę. Najpopularniejszym panelem tego typu jest darmowy WordPress i dobrze, aby Twoja strona była zbudowana właśnie na nim nawet, jeśli dzisiaj potrzebujesz jedynie prostej wizytówki.

WordPress zna każdy. Bez problemu znajdziesz programistę, który naniesie poprawki lub rozbuduje Twoją stronę w przyszłości jeśli najdzie Cię taka potrzeba.

Oczywiście, duża część ludzi powie – ale po co WordPress do małej strony, to tylko niepotrzebny, dodatkowy koszt za wdrożenie. Otóż strona na WordPress może kosztować prawie tyle samo, co strona w statycznym html, a możliwości już na starcie masz niemal nieograniczone. Chcąc rozbudowywać stronę – możesz to zrobić nawet sam za pomocą całego multum darmowych wtyczek. Nie osiągniesz tego bez znajomości html i php w przypadku stron bez CMS.

WordPress, to niejedyny System do Zarządzania Treścią w na stronie. Na rynku dostępnych jest wiele CMSów, jednak to właśnie WP osiągnął największy sukces głównie za sprawą swej prostoty i mocno rozwiniętej społeczności.

Jak może wyglądać Twoja strona internetowa? Przykładowy szablon strony internetowej

Projekt graficzny, funkcjonalności i UX

Projekt strony dobrze, jeśli zostanie naszkicowany z uwzględnieniem poszczególnych podstron i ścieżki poruszania się użytkownika po stronie. To bardziej zagadnienia z dziedziny UX (projektowanie interfejsów, wrażenia i wygoda użytkowania), jednak wykonane nawet w chaupniczy sposób potrafią dać obraz tego co dostaniemy w przyszłości i już na etapie projektowania wyłapać błędy. Zwróćmy więc na tym etapie uwagę na logiczne rozmieszczenie menu, przycisków, formularzy i innych najważniejszych elementów witryny. Później może być ciężko dokonać poprawek, co będzie doprowadzać do szału zarówno zlecającego jak i wykonawcę.

Zakładki (podstrony)

Zastanów się jakich zakładek potrzebujesz i jakie funkcjonalności powinny się na nich znaleźć. Czy potrzebujesz formularzy kontaktowych, galerii zdjęć, ankiety, systemu komentarzy, mapy dojazdu, bloga itp. Standardowe wizytówki firmowe opierają się o strukturę:

  • Strona główna
  • O firmie
  • Oferta
  • Realizacje
  • Kontakt
  • Blog

Dobrze się tego trzymać, bo użytkownicy są do tego typu rozwiązań przyzwyczajeni. Warto jednak eksperymentować i poszerzać poszczególne zakładki o kolejne podstrony. Szczególnie oferta powinna zostać szczegółowo rozbudowana.

Standardowa strona z zakładkami, czy One Page?

Do wyboru, do koloru. One Page, to ostatnio modne rozwiązanie polegające na umieszczeniu wszystkich zakładek w ramach jednej podstrony i przewijaniu całości w dół lub boki ekranu. Jest to przyjemne rozwiązanie szczególnie dla użytkowników smartphonów. Złośliwi twierdzą, że One Page pozycjonuje się gorzej, ale to kwestia sporna. Dobrze zrobiona strona, to poprostu dobra strona..

Szablon strony

Projekt graficzny powinien powstać w zgodzie z elementami identyfikacji wizualnej naszej firmy. Grafika strony powinna być lekka, nowoczesna i przejrzysta. Aktualnie panuje trend na duże zdjęcia, wielkie nagłówki a mniej samej treści, która przerzucana jest na strony blogowe, bazy wiedzy itp. Generalnie lepiej postawić na minimalizm w myśl zasady, że “mniej, znaczy więcej”.

Jeśli chcesz uruchomić stronę na WordPress możesz skorzystać z darmowych motywów lub zdecydowanie lepszych – płatnych dostępnych na witrynach oferujących ich sprzedaż np. https://themeforest.net. Minus takiego rozwiązania to, fakt że szablony te są ogólnodostępne i powtarzalne przez co z dużym prawdopodobieństwem prędzej czy później natkniesz się na stronę, która wygląda podobnie do Twojej. Konfiguracja takiego motywu, to też nie lada wyzwanie, a w większości przypadków będzie trzeba jeszcze dokonać chcociażby niewielkich zmian programistycznych.

Wersja mobilna strony

Należy pamiętać, aby grafik przygotował “widoki” na telefony komórkowe i tablety. Jednym słowem powinniśmy zadbać o to, aby witryna była dobrze widoczna na urządzeniach mobilnych, które stanowią dziś znaczny procent rynku i za ich pomocą bez wątpienia pozyskamy wielu potencjalnych klientów.

Teksty na stronę internetową

Teksty i zdjęcia, to jeden z naważniejszych elementów strony www. Dobrej jakości treść zachęci do zakupu lub skorzystania z usług firmy, a zdjęcia przyciągną uwagę. Treści możesz przygotować sam lub zlecić ich napisanie. Koszt tekstu na stronę to ok. 20 zł za 1000 znaków. Na małą firmową witrynę będziesz na start potrzebował od 5 do 10 takich tekstów długości 1000-2000 znaków. Pisanie treści, tzw. copywriting często świadczą też agencje u których zamówisz realizację witryny.

Dobrze (a nawet koniecznie) jeśli teksty będą od razu zoptymalizowane pod wyszukiwarki. To tzw. SEO Copywriting – takie rozwiązanie pomoże w poprawnym indeksowaniu witryny w wyszukiwarce Google i pozwoli w niej uzyskać lepsze pozycje strony w przyszłości. Więcej na temat optymalizacji treści przeczytasz w artykule Optymalizacja tekstów na stronie.

Żelazna zasada:
Pod żadnym pozorem nie kopiuj treści z innych stron internetowych. Po pierwsze, takie “zapożyczenie”, to zwykła kradzież po drugie takie tricki nie przyniosą efektu jeśli zależy Ci na promocji strony w naturalnych wynikach wyszukiwania Google. Rzecz tyczy się również opisów do sklepów internetowych udostępnianych często przez producentów sprzętu. Większość takich e-biznesów bazuje na działaniu “kopiuj&wklej” i po jakimś czasie przepada w głębiach internetu. Chcesz prowadzić biznes? Zadbaj o fundamenty.

Zdjęcia w witrynie

Zdjęcia, możesz zrobić sam. Jednak lepszym rozwiązaniem będzie zlecenie tego profesjonalnym fotografom lub zakup fotosów w specjalnych bankach zdjęć np. http://fotolia.pl. Tego typu obrazy będą wyglądać profesjonalnie i stanowić spójną całość ze stroną. Koszt zakupu zdjęć to od 4 do nawet 100 zł za jedną fotografię w zależności od jej rozmiaru i jakości. Na stronę firmy będziesz potrzebować od 3 do nawet kilkunastu zdjęć tego typu. Obrazy możesz kupić sam lub zlecić ich zakup agencji, która dobierze je i wykupi na Twoje potrzeby. Przy wyborze grafik warto też, jeśli nie masz wyczucia estetyki zdać się na doświadczenie osób z którymi masz zamiar współpracować.

Zdjęcia, podobnie jak teksty powinny zostać zoptymalizowane. Jak? Przeczytasz w Optymalizacja zdjęć i grafik na stronie internetowej.

Logo – ważny element identyfikacji wizualnej

Logo, to nieodłączny element każdej firmy i strony internetowej. Jakie powinno być logo i jak je przygotować – to w zasadzie materiał na oddzielny artykuł. Jedno jest pewne – firma logo powinna mieć. Jego realizacje możesz przygotować sam lub zlecić profesjonalnemu grafikowi. Często logo może wykonać dla Ciebie agencja, której zlecasz budowę strony intenetowej. Dobry znak firmowy, to wydatek nawet kilku tysięcy złotych, co w przypadku małych biznesów może stanowić przeszkodę nie do pokonania. Na szczęście znajdziesz wiele ofert w których za niewielkie pieniądze dostaniesz prosty znak graficzny oparty o podstawowe figury geometryczne i typografię. Nie jest to rozwiązanie idealne, ale lepszy rydz niż nic.

Z uwagi na unikalność projektów radzimy też wystrzegać się ofert tworzenia logo za 20 zł ;).

Produkty, realizacje, opinie, portfolio

Zadbaj o poprawną prezencję swoich produktów i pokaż realizacje. Warto zainwestować czas i pieniądze na przygotowanie profesjonalnych materiałów promocyjnych. Zdjęcia, katalogi i broszurki produktowe – to wszystko możesz umieścić na stronie w formie plików pdf. Zakładka z realizacjami pokaże Twoje najlepsze prace. Nie umieszczaj tam jednak setek swoich dzieł. Wybierz kilka najlepszych prac, a zainteresowanym wyślij ich zbiór w pdf. Duża ilość takich materiałów sprawi, że Twój klient może się zdezorientować i pogubić. Zanim zdąży obejrzeć je do końca – coś odciągnie jego uwagę i zamknie stronę.

Umieść na stronie opinie i referencje. Klienci Twojej firmy, to najlepsza wizytówka. Ludzie bazują na opiniach i na ich podstawie często podejmują decyzje zakupowe. Nie bój się też złych opinii – umiejętna reakcja na taką i wyjaśnienie problemu może postawić Cię w dużo lepszym świetle niż same pozytywy.

Formularze

Formularze kontaktowe służące do generowania zapytań, zbierania leadów sprzedażowych, zapisy na newsletter, ankiety, opinie – to wszystko może znaleźć się na Twojej stronie. Przemyśl czego potrzebujesz i do czego chcesz wykorzystywać zebrane dane. Dobrze przygotowana strategia ich zbierania pozwala w krótkim czasie przygotować pokaźną listę potencjalnych klientów do których możesz kierować swoje oferty w przyszłości.

Taka “interaktywna strona” przyniesie Twojej firmie dużo większe korzyści niżeli zwykła i prosta strona z historią przedsiębiorstwa. Informacja zwrotna, uzyskiwana od klientów to bardzo cenne źródło wiedzy, które możesz wykorzystać, aby ulepszać swoje produkty i usługi w przyszłości.

Formularz kontaktowy na stronę www - Contact Form 7 WordPress

fot. przykład formularza kontaktowego na stronie

Przekazanie materiałów do strony

Przekazanie wszystkich elementów agencji interaktywnej, czy freelancerowi powinno odbyć się w ustalonej wcześniej formie. E-mail, pendrive, dyskietka 😉  – nośnik nie ma większego znaczenia, ważne żeby materiały dotarły we właściwych formatach, odpowiednio przygotowane. Każda firma tworząca strony internetowe może mieć wypracowane swoje własne standardy pracy na plikach i dobrze ustalić w jakim formacie pliku dostarczyć np. teksty i czy mają mieć sformatowane akapity. To ważne, bo pliki dostarczone zgodnie ze specyfikacją pomogą zaoszczędzić masę czasu, który można przeznaczyć na dopieszczanie projektu strony.

Pliki powinny zostać pogrupowane w foldery o np. nazwach poszczególnych podstron. Tym sposobem masz pewność, że dany tekst i zdjęcie znajdzie się dokładnie tam gdzie był zaplanowany już na etapie projektu.

Wdrożenie i uruchomienie strony

Umowa na stronę internetową

Przed przystąpieniem do prac agencja może wymagać podpisania umowy na realizację witryny. Umowa taka będzie zawierać zakres prac i obowiązków obydwu stron. W umowie warto zawrzeć terminy bądź etapy prac po których akceptacji będą wypłacane transze i nastąpi przejście do kolejnych etapów realizacji wdrożenia. Należy też określić sposób i termin całościowego rozliczenia. W zależności od firmy, której zlecisz przygotowanie strony możesz być poproszony o wpłatę zaliczki.

Umowa może zawierać też dodatkowe klauzule takie jak przekazanie praw majątkowych do projektu, sposób przekazania plików źródłowych, czy gwarancje. Niekiedy firmy stosują kary umowne za opóźnienia w wywiązaniu się z terminów – np. w przypadku dostarczenia materiałów przez klienta. Oczywiście działa to wtedy również w drugą stronę – jeśli agencja dopuści się przekroczenia terminu – również może zostać “obciążona karą”. Należy taki system zrozumieć – nikt nie lubi przestojów w pracy, bo to generuje niepotrzebne koszty. Terminowość powinna być rzeczą świętą – dla obydwu stron umowy.

Wiele firm nie podpisuje umowy na wykonanie stronę, wymagając jedynie zaliczki i wcześniejszego rozliczenia faktury przed skopiowaniem strony na serwer klienta. Jest to rozwiązanie elastyczne i wygodne dla obydwu stron. W takim przypadku dobrze mieć jednak wszelkie ustalenia zawarte np. w korespondecji e-mail.

Prace programistyczne

Mając przygotowane i pogrupowane materiały programista może przystąpić do kodowania i konfiguracji strony. Całość prac nad stroną może potrwać od kilku dni do kilkunastu tygodni w zależności od zaawansowania witryny, funkcjonalności i ilości materiału do publikacji. To najtrudniejszy etap prac, który jednak poparty dobrym przygotowaniem projektu powinien pójść bez większych oporów.

Co ważne, jeśli jakaś funkcjonalność została już wdrożona – problematyczna może być jej modyfikacja, gdyż zmiana może rzutować na inne elementy projektu. Prowadzi to do nabijania kolejnych godzin spędzonych na kodowaniu i poprawianiu w kółko powstałych błędów. To dlatego tak ważne jest zaplanowanie i przemyślenie wszystkiego dokładnie jeszcze przed przystąpieniem do prac programisty. Nikt nie lubi syzyfowej pracy, a czas to pieniądz.

Oczywiście, naturalne jest że w trakcie wdrożenia w chwili gdy już widzimy działający projekt – pojawią się nowe pomysły, czy lepsze rozwiązania. Dobry plan i brief ograniczy jednak takie “wpadki” do minium. Od początku będzie poprostu dobry.

Projekt poglądowy do akceptacji

Po przeprowadzeniu procesu kodowania/wdrożenia/konfiguracji dostajemy do wglądu działający projekt strony internetowej – działający najczęściej na serwerach testowych agencji interaktywnej. Projekt poglądowy może być przedstawiony klientowi w różnych fazach od koncepcyjnej po zaawansowaną.

Przyjrzyjmy się dobrze całości – sprawdźmy działanie witryny na różnych urządzeniach, przeglądarkach, przeczytajmy teksty i kliknijmy każdy przycisk. Możemy w końcu zobaczyć jak działa strona  i co należy ewentualnie zmienić…

Poprawki do projektu

To czas na poprawki. Osoby tworzące strony internetowe, graficy i programiści, ale także wszelkiej maści fachowcy np. budowlani z reguły nie lubią poprawek – bo to dodatkowa praca do wykonania. Poprawka, to jednak Twoje Święte Prawo. Płacisz, więc masz dostać produkt kompletny i spełniający Twoje oczekiwania. Często ilość poprawek lub “darmowy czas” na ich realizację jest wpisany w umowę. Część firm pracuje też do tzw. “pełnego zadowolenia klienta”. Generalnie, im bardziej szczegółowo został rozpisany brief, tym mniej miejsca na błędy.

Poprawki należą Ci się więc “jak psu buda”, jednak w pewnych sytuacjach musisz również wykazać się zrozumieniem. Niekiedy, bowiem nie da się zrealizować wszystkiego tak jak zostało rozpisane w projekcie na papierze. Jeden błąd może powodować inne w związku z czym trzeba wybrać mniejsze zło. Agencja w takim przypadku powinna przedstawić Ci rozwiązania alterenatywne o podobnych funkcjonalnościach. Czasem, pomimo najlepszego planu mogą wyjść nieprzewidziane rzeczy. Rozsądne podejście do sprawy i nastawienie na rozwiązanie problemu, a nie jego tworzenie – wyjdzie w takim przypadku obydwu stronom na dobre.

Uruchomienie strony

Jeśli wszystko przebiegło pomyślnie – następuje uruchomienie strony internetowej na Twoim serwerze. Często ma to miejsce już po dokonaniu rozliczenia, a więc opłaceniu faktury. Jeszcze raz sprawdź, czy wszystko działa jak należy nie zwracając uwagi na fakt, że wczoraj widziałeś w pełni działającą stronę na serwerze testowym. Sam proces migracji witryny również może powodować problemy.

Wdrożenie strony internetowej, to poskładanie wszystkich wyżej wymienionych elementów w całość. Duża część z nich wymagać będzie specjalistycznej wiedzy programisty, grafika i copywritera. Projektowanie stron internetowych – to bardzo złożona czynność, na którą jak widać składa się wiele etapów.

Przygotowanie jest jednak najważniejsze i dobrze przeprowadzone pozwala na szybkie stworzenie strony www. Przede wszystkim takie podejście jest gwarancją skuteczności, a odwrotna strategia może trochę przypominać odrabianie pracy domowej na kolanie w pięć minut przed rozpoczęciem lekcji. Można, ale z jakim efektem?

Dodatkowe, a jak ważne usługi

Licznik gości na stronie

Każda szanująca się strona powinna mieć wielki licznik gości, który będzie pokazywał ilość osób odwiedzających nasz site… To oczywiście żart odnoszący się do witryn z lat `90. Na szczęście są inne, lepsze metody mierzenia ruchu 😉

Statystyki odwiedzin

Od samego początku istnienia strony dobrze mieć wgląd w dane statystyczne o ilości wejść na stronę, czy frazach kluczowych na które witryna jest widoczna. Z pomocą przychodzą tu narzędzia Google:

  • Google Analytics – dostarczy pełne dane o odwiedzinach naszej www
  • Google Narzędzia dla Webmasterów – dostarczą dane o indeksowaniu strony w wyszukiwarce i jej widoczności na dane hasła

Dobrze, jeśli firma tworząca stronę zaopatrzy Cię w obydwie aplikacje. W ten sposób będziesz zbierać dane, które w przyszłości wykorzystasz przy optymalizacji i promocji swojej strony.

Konta poczty email

Poproś agencję o konfiguracje kont poczty email na serwerze, który wykupiłeś. W większości przypadków specjaliście założenie jednego konta nie zajmie więcej niż kilka minut, a Tobie oszczędzi błądzenia po omacku w panelu serwera. Poczta we własnej firmowej domenie będzie też wyglądać o wiele bardziej profesjonalnie, niż darmowe skrzynki na popularnych portalach. Najczęściej możesz założyć nawet kilka takich adresów, co uzależnione jest pakietem wybranego serwera. Warto skonsultować chęć korzystania z poczty już wcześniej – aby dobrać odpowiedni hosting.

Obsługa i serwis strony

Swoją nową witryną możesz zarządzać tj. dodawać treści, nanosić zmiany, dbać o aktualność skryptów sam. Możesz też umówić się z agencją na opiekę nad stroną w ramach stawki godzinowej lub abonamentowej. W zależności od potrzeb za często niewielką opłatą profesjonaliści zajmą się wszystkim co związane z prowadzeniem strony www. To dobre rozwiązanie dla wszystkich osób chcących skupić się na robieniu biznesu, a nie na poznawaniu “kosmicznych technologii”.

Kopie bezpieczeństwa

Kopie bezpieczeństwa zawartości serwera tzw. backup danych należy wykonać już po uruchomieniu strony. Dobrze też zgrać pliki z hostingu do chmury gdzieś na inny serwer lub na dysk lokalny. Same kopie mogą być tworzone automatycznie wg ustalonego na serwerze harmonogramu. Warto zwrócić uwagę agencji, aby dopilnowała tego tematu. W przypadku braku kopii zapasowej po awarii serwera, lub samej strony – przywrócenie strony może okazać się niemożliwe lub generować niepotrzebne koszty.

Należy też pamiętać, że posiadanie kopii leży w interesie właściciela strony, a więc sam powinien zadbać o jej posiadanie i aktualność.

Cena uruchomienia strony internetowej

Jak widzisz na projektowanie stron internetowych składa się wiele czynników, które zebrane w jedną całość odpowiadają za to, co Twój klient widzi na ekranie swojego komputera. Nie jest to praca na jeden wieczór. Tym samym możesz wyrobić sobie w tym miejscu opinię na temat stron stawianych za kwoty 100, 200, 300 czy 500 zł.

Wiedza, czas i odpowiednie aplikacje kosztują. Jeśli coś jest dobre – ma swoją cenę i tak też powinno być z Twoją witryną. Dobrej jakości strony internetowe, których budowa poprzedzona jest odpowiednim przygotowaniem to koszt od około 1500 zł za najprostsze rozwiązania – typowe firmowe witryny wizytówki. Bardziej złożone projekty potrafią koztować niekiedy nawet dziesiątki tysięcy złotych, a to jeszcze nie koniec…

Promocja strony internetowej

Prowadząc biznes musisz zdawać sobię sprawę z faktu, że bez reklamy – nie ma sprzedaży. Nie ważne, czy inwestujesz w ulotki, banery, reklamę w lokalnej prasie, radiu czy telewizji – aby klienci dowiedzieli się o istnieniu biznesu należy go rozreklamować. Chwila w której będziesz zdobywać zlecenia wyłącznie dzięki poleceniom na samym starcie przygody z własną Działalnością Gospodarczą dopiero nadejdzie.

Podobnie jest ze stroną internetową. Po jej umieszczeniu w internecie “licznik odwiedzin” będzie stał w miejscu. Na stronę będziesz wchodzić sam. Będą też zaglądać znajomi, którym podeślesz link i praktycznie nikt więcej. Wielu właścicieli stron zapomina o ich promocji, przez co takie witryny – nawet najlepiej zrealizowane nie spełniają swoich funkcji. Strona nie będzie skuteczna, jeśli nie zagwarantujesz jej odpowiedniej ilości odwiedzających. Jak to zrobić?

Pozycjonowanie stron internetowych, SEO

Pozycjonowanie stron, to jedna ze strategii ściągania ruchu na witrynę poprzez poprawianie pozycji tzw. fraz kluczowych w wyszukiwarce. Twoja strona wyświetla się w Google na powiązane tematycznie z biznesem hasła, jednak tylko będą na pierwszej stronie listy wyszukiwań (a najczęściej na miejscach 1-5) możesz liczyć na konkretną ilość odwiedzających.

Na bardziej konkurencyjne słowa kluczowe pozycjonuje się wiele firm. Najprawdopodobniej robi to też Twoja konkurencja. Możesz ją dogonić, a nawet wyprzedzić – korzystając z usług firm pozycjonujących strony.

Pozycjonowanie w długim okresie czasu daje bardzo zadowalające efekty w postaci wejść na setki haseł związanych z Twoją branżą. Minusem jest fakt, że na takie efekty musisz poczekać od 6 miesięcy do nawet 2 lat w najbardziej obstawionych branżach działających w skali krajowej. W przypadku biznesów lokalnych efekty można uzyskać znacznie szybciej.

Pozycjonowanie strony może kosztować od 300 zł do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie, a jego efekty tj. osiągnięcie najwyższych pozycji nie są gwarantowane. W praktyce wygląda to tak, że dzisiaj jesteś pierwszy, a jutro możesz zamykać stawkę, gdyż konkurencja zwiększyła swoje budżety lub odkryła nową, skuteczniejszą technikę pozycjonowania.

Tak, czy inaczej pozycjonować stronę warto. Każde działanie zwiększy bowiem ruch na Twojej stronie, gdyż pozycjonując jedno hasło często ciągnięte są w pakiecie też inne. Generalizując – w przypadku zastosowania odpowiedniej strategii np. Content Marketingowej pnie się do góry cała strona zwiększając jednocześnie zasób słów kluczowych na które jest widoczna w Google.

Reklama Adwords w Google – zadziała tu i teraz

Reklama w wyszukiwarce Google, czyli popularne Adwordsy to bardzo skuteczna metoda promocji strony. Ogromną zaletą jest to, że w przeciwieństwie do pozycjonowania może generować klientów już w chwilę po uruchomieniu strony internetowej!

Reklamy Adwords wyświetlają się w Google po wpisaniu konkretnych haseł związanych z Twoim biznesem. Oczywiście ich listę jak i treść reklam należy wcześniej ustalić.

W przypadku Adwords, płacimy za każde kliknięcie tj. przejście użytkownika z wyszukiwarki do naszej witryny. Ile? To zależy od kilku czynników. System w uproszczeniu – działa na zasadzie aukcji, a więc ten kto zapłaci więcej wyświetli się wyżej, a na ceny kliknięć wpływają m.in.:

  • Branża i konkurencja – w bardziej dochodowych branżach, ceny reklam wynoszą nawet kilkadziesiąt złotych za jedno kliknięcie. Należy przyjąć zasadę, że tam gdzie pieniądze są duże, a konkurencja jest silna – reklama jest droga.
  • Jakość reklamy – Jeśli nasza reklama jest często klikana (tzw. CTR – stosunek liczby wyświetleń do kliknięć) algorytm uznaje, że jest dobra. Tym samym punktuje reklamę w związku z czym koszt za poszczególne kliknięcia może być niższy. Oznacza to, że możemy wyświetlić się wyżej – płacąc mniej niż konkurencja.

Bez wątpienia minusem Adwordsa jest fakt, że działa tylko tu i teraz. Z chwilą w której przestajemy płacić – po naszych reklamach nie zostaje żaden ślad. Nie będą więc generować nam ruchu w przyszłości – w przeciwieństwie do pozycjonowania strony, gdzie nawet jeśli agencja odepnie nam źródła linków i tak utrzymamy część zdobytych pozycji jeszcze przez długi czas.

Drugą istotną sprawą jest legendarne już wyklikiwanie budżetów. Ciekawska konkurencja i nieświadomi użytkownicy sprawiają, że z naszego konta w szybkim tempie znikają kolejne dwudziesto złotówki. Co prawda, Google posiada algorytmy blokujące nieprawidłowe kliknięcia, jednak nie zablokują one każdego.

Content Marketing

Content Marketing, jest strategią opartą na dzieleniu się wiedzą.  Zakłada, że użytkownik chętniej skorzysta z oferty firmy od której może czerpać darmowe, wysokiej jakości treści, poradniki, filmy instruktażowe itp. Treści te, publikowane często w formie wpisów blogowych potrafią przyciągnąć i zbudować bardzo lojalną grupę odbiorców ściśle powiązanych z tematyką branży. W praktyce często zdarza się, że to nie sama strona internetowa, ale właśnie blog generuje najwięcej zapytań ofertowych.

Marketing treści pozwala też na zbudowanie pokaźnej listy słów kluczowych, po których nasza strona widoczna jest w wyszukiwarce tym samym będzie ona generować nowych odwiedzających. Oczywiście, publikowane treści należy wspierać odpowiednimi działaniami pozycjonującymi do chwili w której będziemy wystarczająco duzi, aby użytkownicy sami dzielili się naszą treścią i nakręcali maszynę.

Social Media

Facebook, Instagram, Tweeter – portale społecznościowe bez których wiele osób nie wyobraża sobie dnia. Można mówić o nich wiele złego, jednak wszystkie posiadają jedną cechę którą możesz wykorzystać do promocji swojego biznesu. Szybkość rozpowszechniania informacji… Wystarczy wrzucić post (krótki tekst) lub zdjęcie, aby podłapana przez innych użytkowników – w kilka godzin dotarła do tysięcy innych, zainteresowanych tematem osób.

Social Media, to świetny sposób na budowanie wizerunku marki, utrzymanie kontaktu z klientami i w końcu sprzedaz swoich produktów. Z ich pomocą możesz dotrzeć do milionów odbiorców, jednak i tu nic nie dzieje się przypadkowo.

Odpowiednie strategie, ciekawe publikacje, konkursy – żeby wyjąć trzeba włożyć. Uzyskanie zadowalających efektów wymaga zaangażowania osób z doświadczeniem w prowadzeniu takich działań. Płatna reklama na Facebook potrafi też niemało kosztować. Jednak w szerszym ujęciu – pieniądze wydane na promocję potrafią zwrócić się z wielką nawiązką.

Należy też pamiętać, że w przypadku zaliczenia jakiejś wpadki – informacje rozejdą się w social media jeszcze szybciej niż mogłoby się wydawać… Co oczywiście można wykorzystać do określonych celów w ramach przygotowanej strategii 🙂

Podsumowanie

Jak widać, samo uruchomienie strony internetowej to dopiero początek wyzwań, a dobrze przygotowany plan wdrożenia witryny i odpowiednia strategia jej promocji są kluczem do sukcesu. Korzyści jakie możesz osiągnąć w procesie realizacji tych założeń mogą przebić Twoje oczekiwania. Warto więc inwestować w strony www, marketing i rozwój firmy.

Szukasz wykonawcy swojej strony internetowej? A może potrzebujesz pozycjonowania lub wsparcia w prowadzeniu innych działań marketingowych? W pixUp wykonamy:

[kontakt]

zobacz również: