Duplicate Content – nie grzesz, nie kradnij i nie idź na łatwiznę!

Duplicate Content – nie grzesz, nie kradnij i nie idź na łatwiznę!

Duplicate Content, to treść która powtarza się w obrębie strony internetowej na więcej niż jednej podstronie. To również treść, która została skopiowana z innych domen internetowych – stron producentów, konkurencyjnych witryn www itp.

Występowanie Duplicate Content jest powszechnie uważane za błąd, który negatywnie wpływa na pozycjonowanie strony internetowej i jej pozycję w wyszukiwarce. Google nie lubi duplikowanych treści promując strony www z unikalną i wartościową zawartością. Jeśli więc z braku czasu lub oszczędności decydujesz się na kopiowanie opisów producenta np. w sklepie internetowym – strzelasz sobie w kolano.

Kopiowanie opisów od producenta

To nic, że producenci często godzą się na powielanie treści ze swoich stron, a często mają też przygotowane specjalne opisy i zdjęcia służące do tego celu. Pomyśl jednak, że ten sam opis został już na pewno użyty na przynajmniej jednej konkurencyjnej dla Ciebie stronie. Może nawet na setkach podobnych stron i sklepów internetowych. Idąc tą ścieżką raczej nie osiągniesz sukcesu.

duplicate content - duplikacja treści, powielanie treści

fot. pixabay.com CC0 – StartupStockPhotos – Własnoręcznie napisane i nie publikowane wcześniej treści na stronę, to klucz do sukcesu.

Kopiowanie treści z innych stron

Jeszcze gorzej, jeśli kopiujesz treści ze stron konkurencji. Pomijając fakt, że blokujesz możliwość uzyskania swojej stronie wysokich pozycji w Google – to najzwyklejsza w świecie kradzież własności intelektualnej za którą możesz zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej.

Niestety wielu ludzi w tym właścicieli witryn www mylnie myśli, że jeśli coś jest dostępne w sieci – to jest darmowe i bezkarnie można skopiować tekst i zdjęcia.

Nie kradnij!

Ludzie! Ktoś poświęcił czas na przygotowanie tego wszystkiego. Ktoś za to zapłacił niemałe pieniądze. Nie można ot tak kopiować treści, które znajdujesz w sieci! Może spotkać za to sroga kara zapewniam, że słaba pozycja strony w Google będzie tą najmniejszą!

Nie „pożyczaj” więc treści od innych. Zainwestuj swój czas i napisz dobre artykuły i opisy na stronę www. Jeśli nie potrafisz – zleć ich pisanie copywriterom. Koszt napisania 1000 znaków tekstu na stronę waha się przeważnie od 8zł do 20zł. Na typową firmową wizytówkę z kilkoma zakładkami potrzeba około 10 000 – 20 000 znaków. Jeśli treść przygotuje copywriter – to wydatek raptem 100zł – 500zł. Dużo wyższy koszt stanowić będzie rozbudowana strona lub sklep internetowy. Tu przy np. tysiącu produktów musisz liczyć się z kosztami rzędu kilkunastu tysięcy złotych. To jednak wydatek, który zaprocentuje. Nie musisz też produkować wszystkich opisów jednocześnie, a całość logicznie rozłożyć w czasie.

Wiele agencji interaktywnych i projektantów stron internetowych przygotuje też dla Ciebie artykuły już na etapie projektowania witryny, a jeśli nie – wskaże odpowiednich copywriterów. Nie żałuj więc czasu i pieniędzy na własne treści – potraktuj to jako inwestycję, a przede wszystkim śpij spokojnie i z czystym sumieniem.

Copywriter - pisanie treści

fot. pixabay.com CC0 | StartupStockPhotos – za przygotowanie opisu produktu do sklepu zapłacisz średnio od 8 do 15 zł za 1000 znaków. W ten sposób wyeliminujesz problem powielenia treści

Jak radzić sobie z Duplicate Content w obrębie własnej strony?

Często dochodzi do sytuacji, kiedy siłą rzeczy jesteś zmuszony poczynić duplikację treści na kilku podstronach np. w przypadku niektórych sklepów internetowych gdzie jeden produkt ma np. 10 wariantów kolorystycznych, a do tego występuje w 5 rozmiarach.

Idealnie, jeśli masz utworzoną tylko jedną kartę produktu – a klient może po prostu dynamicznie zmienić ich parametry (rozmiar, kolor) przed dodaniem do koszyka. To logiczne, bo produkt jest tak naprawdę jeden – ma tylko różne cechy użytkowe. Tym samym sprawę załatwiasz jednym rozbudowanym opisem umieszczonym na tej jednej podstronie.

Rel Canonical

Jeśli skrypt sklepu internetowego tworzy natomiast oddzielne podstrony dla każdego wariantu produktu lub jako właściciel sklepu sam zdążyłeś stworzyć je w ten sposób – użyj tzw tagu rel=canonical. Canonical Tag informuje Google, która z podstron ma zostać uznana za oryginał, pierwowzór, tą najważniejszą – a pozostałe są jej kopiami. Zastosowanie rel canonical pozwala uporać się z problemem własnej zduplikowanej treści w witrynie.

Jak uniknąć Duplicate Content?

  • Nie kopiuj opisów, artykułów, fragmentów treści z innych stron internetowych.
  • Unikaj stosowania opisów udostępnianych przez producentów – inni już z nich korzystają.
  • Jeśli wystawiasz swoje towary np. w Allegro.pl – przygotuj do aukcji oddzielne opisy inne niż te użyte we własnym sklepie.
  • Jeśli musisz duplikować swoje podstrony – użyj tagu Rel Canonical.

Potrzebujesz przygotować treści na stronę www? Zapraszamy do kontaktu!

zobacz również: