Błąd 404 czym jest i jak wpływa na Twoją stronę?

Błąd 404 czym jest i jak wpływa na Twoją stronę?

Błąd 404 to jeden z częściej zwracanych przez przeglądarki internetowe błędów. Sygnalizuje, że przeglądarka połączyła się ze wskazanym serwerem, jednak z jakiegoś powodu nie znalazła pliku do którego otwarcia została skierowana. Tym samym, użytkownik strony internetowej zamiast zobaczyć docelowy dokument (podstronę) widzi pustą, białą stronę z kodem błędu lub czasem specjalnie przygotowaną w tym celu przez dostawcę serwera lub operatora witryny informację.

Z czego wynika błąd 404?

Błąd 404 najczęściej powstaje w skutek działania osób odpowiedzialnych za działanie strony www lub skrypty, które z jakiegoś powodu generują błędy. Do najczęstszych przypadków generowania błędu dochodzi w następstwie:

  • usunięcia podstrony lub pliku z serwera
  • zmiany nazwy pliku lub podstrony
  • przeniesienie pliku lub podstrony na inny adres
  • literówki przy ręcznym wpisywaniu adresu do przeglądarki

Skutki występowania błędu 404

Występowanie błędu 404 powoduje sytuację w której odbiorca Twojej strony internetowej nie dostaje tego, czego potrzebuje. Jeśli został skierowany do witryny z wyszukiwarki – oczekuje, że pod wskazanym adresem załadowana zostanie strona z kompletną informacją na poszukiwany temat. W chwili gdy serwer zwraca błąd – najczęściej działanie użytkownika skupia się na kliknięciu przycisku “wstecz” w przeglądarce i powrocie do wyników wyszukiwania, aby przejść do konkurencyjnej strony.

W takim przypadku jednoznacznie wzrasta nam współczynnik odrzuceń w witrynie. Jednym słowem – tracimy odbiorcę, który mógłby na naszej stronie zostać trochę dłużej niż kilka sekund. Może zostałby nawet stałym odbiorcą naszych treści lub zadowolonym klientem. Występowanie błędu 404 skutecznie ogranicza nam tą możliwość. Klient trafiający na tego typu zwrotkę z serwera jest niczym innym jak źle obsłużonym gościem, który o ile zapamięta adres naszej strony – w przyszłości może ją najzwyczajniej omijać szerokim łukiem.

Należy też uważać, aby nie kierować na strony z błędami użytkowników pozykiwanych z kampanii marketingowych. Płatny ruch z reklamy Adwords, banery reklamowe na zaprzyjaźnionych stronach, czy linki w artykułach sponsorowanych – to wszystko generuje koszty, które nie przyniosą w takim przypadku żadnego zwrotu.

Monitorowanie błędów

Występowanie błędów 404 na stronie możemy monitorować na kilka sposobów. Najprostszym z nich jest podpięcie do strony www Narzędzi dla Webmasterów dostarczanych przez Google. Znajdziemy tam dedykowaną zakładkę poświęconą czterysta czwórce pod nazwą “Błędy indeksowania”. W przypadku nagłego pojawienia się większej ilości błędów zostaniemy też meilowo poinformowani o tym stanie przez Google. Ważne jest, aby reagować szybko gdyż występowanie 404 wpływa negatywnie na odbiór naszego serwisu.

Możesz skorzystać też z innych narzędzi jak np. Screaming Frog, który może wygenerować dla Ciebie listę z błędami. W sieci znajdziesz wiele tego typu rozwiązań, zarówno płatnych jak i darmowych.

Błąd 404 Google Search Console

Narzędzia dla Webmasterów od Google, to przydatne narzędzie które pozwoli nam na sprawdzenie danych i błędów indeksowania naszej witryny.

Moc strony z błędem

Istotne jest, że każda podstrona Twojego serwisu posiada pewnego rodzaju moc, którą nabywa wraz z rozwojem strony i pozyskiwaniu do niej linków prowadzących z innych witryn. W przypadku “zagubienia się” takiego dokumentu przepływ mocy pomiędzy podstronami może zostać zachwiany przez co w perspektywie czasu ucierpią na tym pozycje fraz w wyszukiwarce na które widoczna jest strona.

Ten fakt często wykorzystywany jest też przez pozycjonerów, którzy skupują dobre wygasłe domeny a następnie z pomocą różnych narzędzi starają się odtworzyć strukturę strony tak, aby linki które istnieją gdzieś w internecie i prowadzą do domeny mogły skutecznie działać przekazując wspomnianą moc.

Mówi się, że występowanie błędu 404 nie wpływa na samo pozycjonowanie strony i jej pozycje w wyszukiwarce, jednak w sieci można znaleźć wiele sprzecznych opinii na ten temat. Z naszych doświadczeń wynika, że zadbanie o tę poprawność przynosi pozytywne efekty.

Tak czy siak wszelkie błędy mają negatywny wpływ na działanie, skuteczność i sam wizerunek naszej strony w oczach klienta. Warto je więc wyłapać i naprawić.

Jak poprawić błędy 404?

Błąd 404 możemy naprawić jeśli przypadkowo popełniliśmy błąd w adresie linku lub strona została przeniesiona. W tym celu, poprawiamy literówki, wzkazujemy poprawny adres lub tworzymy dokument zgodny z adresem url na który wskazuje błąd.

Możemy też zastosować przekierowanie 301, aby przekierować automatycznie użytkownika do np. strony kategorii w sklepie internetowym lub na stronę główną witryny firmowej. Będzie to zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż monit o błędzie generowany przez serwer i mimo, że user nie znajduje tego czego szukał – istnieje spore prawdopodobieństwo że zostanie w witrynie. Przekierowanie 301 przenosi jednak tylko część wyżej wspomnianej mocy dlatego dużo lepszym pomysłem wydaje się utworzenie nowego dokumentu.

404 w skepie internetowym

W przypadku sklepów internetowych występowanie błędu 404 to zaprzepaszczenie szansy na sprzedaż. Najczęściej sprawcą wystąpienia tych błędów nie jest w tym przypadku nieuwaga, a celowe jednak nieświadome działanie właściciela sklepu.

Dzieje się tak w przypadku kiedy np. dany towar wypada z oferty sklepu internetowego. W takim przypadku najczęściej sprzedawca decyduje się usunąć go na stałe z katalogu produktów w witrynie. Tym samym za krótki czas przeglądarka zacznie sypać użytkownikom błędami.

Pamiętaj, że podstrona produktu była już zaindeksowana w Google. Być może prowadziły do niej jakieś wartościowe linki umieszczone w sposób naturalny przez zadowolonych klientów, może była przez Ciebie zoptymalizowana, płaciłeś za pozycjonowanie w związku z czym posiadała wysoką pozycję w wyszukiwarce. Jednym słowem generowała ruch i posiadała moc, którą tracisz usuwając produkt ze sklepu.

Dużo lepszym rozwiązaniem, będzie pozostawienie produktu ze stanem magazynowym “zero” i informacją, że produkt nie jest już dostępny. Pokaż natomiast swoim klientom towary alternatywne, które może wybrać zamiast nieistniejącego modelu.

W przypadku jeśli koniecznie musisz usunąć produkt ze sklepu – wykonaj przekierowanie 301 z usuniętej strony do strony kategorii w której znajdował się wspomniany produkt.

Tym sposobem istnieje duża szansa, że nie stracisz klienta i skorzysta on z alternatywnego produktu, który zobaczy. W przypadku wystąpienia błędu 404 prawdopodobieństwo zamknięcia sklepu w przeciągu jednej sekundy od pojawienia się monitu jest olbrzymie.

standardowy widok błędu 404 generowanego przez serwer

Standardowy widok błędu 404 spowoduje, że goście witryny skorzystają z przycisku “wstecz” powracając do wyszukiwarki w pozukiwaniu innego źródła.

Własna strona błędu

Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie własnych stron błędów, które umieszczone na serwerze wyświetlą się odbiorcom witryny w określonych sytuacjach. Własna strona błędu może informować odbiorcę, że nie znajdzie tu czego szuka jednocześnie pokazując alternatywę. Takie strony, mają za zadanie zatrzymać użytkownika w witrynie i często cechują się dużą skutecznością.

Własna strona błędu 404 - przykład strony z błędem 404

W naszym przypadku serwer zwraca błąd 404 pokazując jednocześnie alternatywę w postaci odnośników do innych materiałów umieszczonych w witrynie.

Potrzebujesz pomocy w naprawie błędów 404? Zapraszamy do kontaktu!

zobacz również: