Z terminem SEO na pewno niejednokrotnie spotkał się każdy właściciel strony internetowej, poszukujący informacji na temat podniesienia jej pozycji w wyszukiwarce. W poniższym artykule odpowiemy na pytnia co to jest SEO, na czym polega i jak ma się do samego pozycjonowania.
Co to jest SEO ?
SEO – z ang. search engine optimization, czyli w dosłownym tłumaczeniu optymalizacja pod silnik wyszukiwarki internetowej. W uproszczeniu, są to wszystkie działania które podjęte mogą wpłynąć na pozycję strony w indeksie wyszukiwania.
Mogą wpłynąć, bo w pozycjonowaniu nic nie gwarantuje stałego sukcesu i coś co przynosiło efekt wczoraj – nie koniecznie będzie przynosić go dzisiaj. Oczywiście, są pewne standardy i schematy, które po prostu muszą działać. Do czynników tych w dużej mierze zaliczają się wszelkie prace optymalizacyjne po stronie samej witryny, które w wielu przypadkach dają największe korzyści. Ponadto, bez ich wprowadzenia dalsze składowe pozycjonowania (np. linkowanie) mogą nie dać zadowalających rezultatów.
SEO, możemy więc podzielić na dwa procesy:
- Optymalizacja po stronie witryny
- Optymalizacja po za witryną
Optymalizacja strony pod wyszukiwarki
Optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarkę, to sprawa kluczowa. Dobrze wdrożone działania same w sobie skutkują poprawą pozycji w indeksie na kluczowe dla witryny frazy i ułatwiają ich późniejsze pozycjonowanie za pomocą linków przychodzących, które kierują do nas z innych stron www. Samo zoptymalizowanie strony polega m.in na:
- poprawie czytelności kodu źródłowego strony
- wdrożeniu właściwej struktury kodu
- poprawy szybkości ładowania strony
- optymalizacji zdjęć, grafik i innych plików multimedialnych
- optymalizacji tekstów na stronie i przygotowania ich właściwej struktury
- poprawa linkowania wewnętrznego
- modyfikacje strony pod kątem jej czytelności i odbioru przez użytkowników
Z punktu budowania pozycji witryny najprościej przeprowadzić optymalizację treści pod kątem nasycenia słowami kluczowymi. Należy jednak pamiętać, aby słowa kluczowe występowały w naturalny dla siebie i logiczny sposób. Upychanie fraz po dziesięć razy na jednej podstronie nie przyniesie porządanych efektów, a w dłuższej perspektywie zapewni nam raczej spadki pozycji niż ich wzrosty.
Optymalizację, dobrze jest też zlecić komuś zaznajomionemu z zagadnieniami SEO. Samodzielna optymalizacja strony szczególnie w warstwie treści, jest oczywiście możliwa do wykonania, jednak ilość czynników rankingujących może stanowić spore wyzwanie dla mniej doświadczonych użytkowników. Również pokusa nawet delikatnego „przyspamowania” może odbić się czkawką. Optymalizację strony warto przeprowadzić porządnie i z głową, co w przypadku szczególnie wiekowych stron firmowych może dać im niezłego kopa.
Optymalizacja linków
Na pozycję strony w wyszukiwarce oprócz samej jakości witryny wpływa rownież ilość i jakość linków kierujących do naszej www. Jeśli posiadamy kilku letnią domenę, istnieje duże prawdopodobieństwo że klienci naszej firmy w naturalny sposób umieszczali do nas linki na forach, blogach itp. Warto przyjrzeć się im bliżej. Nie każdy link jest bowiem porządany. Pamiętajmy też, że na dzień dzisiejszy ważniejsza jest też ich jakość niż ilość.
Analiza linków przychodzących pod kątem jakości i „usunięcie” tych złych również może przynieść zadowalające efekty. Jak usunąć niechciane linki? Możemy skontaktować się z administratorem witryn, które do nas linkują i prosić o ich usunięcie lub skorzystać z narzędzia „Disavow Tool„, które udostępnia Google webmasterom.
W obydwu przypadkach podjęte działania nie gwarantują efektu, jednak warto spróbować. Pozbycie się szkodliwych linków ze złej jakości stron www potrafi w krótkim czasie poprawić ogólny profil linkowania i podnieść pozycję strony w indeksie.
Analogicznie, w przypadku kiedy zdobywamy nowe linki na własną rękę – zadbajmy o to, aby były dobre – umieszczone na stronach dobrej jakości, najlepiej powiązanych tematycznie z naszą wizytówką. Kilka słabych hiperłączy może bowiem przynieść odwrotny efekt do zamierzanego i zapewnić nam szybki zjazd w dół.
Audyt strony internetowej
Przed podjęciem jakichkolwiek działań optymalizacyjnych – warto przeprowadzić audyt strony internetowej i linków przychodzących. Dzięki audytowi dowiemy się co powinniśmy poprawić na stronie, aby uzyskać najlepsze efekty. Koszt audytu witryny to kwota od około 500 do nawet kilku tysięcy złotych w przypadku rozbudowanych stron lub sklepów internetowych. Audyt jest z reguły jednak dobrą inwestycją. Jeśli nie dysponujemy wymaganą kwotą możemy skorzystać też z darmowych narzędzi do przeprowadzania audytów stron, jednak bazują one na pewnym algorytmie który nie zastąpi wprawnego oka, wiedzy i doświadczenia specjalisty ds SEO. Taki automatyczny audyt da nam jednak chociaż minimalną wiedzę na temat tego co poprawić na stronie musimy.
Jeśli potrzebujesz pomocy przy optymalizacji swojej strony internetowej – możesz skorzystać z naszych usług. Zainteresowanych przedsiębiorców zapraszamy do współpracy.
[kontakt]
Zobacz również:
tagi: Seo, optymalizacja strony internetowej, audyt strony, co to jest seo