Facebook Instagram
reklama w wyszukiwarce - google Adwords

Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?

Właściciele stron internetowych coraz częściej mają styczność z terminem pozycjonowanie. Czy to za sprawą widocznych w sieci reklam, czy telemarketerów proponujących usługi firm pozycjonerskich. O co chodzi i na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie – co to?

Pozycjonowanie, to wszelkie działania podjęte zarówno na stronie internetowej jak i poza nią – mające na celu poprawę jej pozycji i widoczność w wyszukiwarce na określone słowa kluczowe.
Dzięki zwiększonej widoczności (strona pojawia się na setki haseł) i wysokim pozycjom tych wybranych strona internetowa może skutecznie przyciągać niezliczone ilości odwiedzających. Każdego dnia usług i produktów Twojej firmy szuka w internecie setki osób. Do większości z nich zapewne nigdy nie dotrzesz jeśli Twoja witryna nie jest pozycjonowana. Nawet jeśli zapłaciłeś za swoją stronę duże pieniądze – po jakimś czasie okaże się, że i tak nie generuje ona przychodów. Dlaczego?
Słowa kluczowe powiązane z Twoim biznesem generują odwiedzających. Ten ruch przekłada się na zapytania ofertowe bądź od razu konkretną sprzedaż. Bycie w TOP generuje więc zyski i dlatego każdy che się w nim znaleźć. Niestety, miejsc na pierwszej stronie wyszukiwarki jest zaledwie (albo aż 🙂 ) dziesięć. Chętnych, zdecydowanie więcej. To właśnie z tego powodu firmy pozycjonują strony.
Można powiedzieć, że pozycjonowanie jest swego rodzaju wyścigiem o miejsce na wirtualnym targowisku. Tych miejsc jest dokładnie dziesięć (na większość przeciętnych haseł druga strona wyników, a więc miejsca od 11 do 20 i dalsze – nie mają praktycznie żadnego znaczenia, gdyż nie generują zadowalającego ruchu). Im bliżej miejsca pierwszego, tym lepiej – ruch jest większy i w niektórych branżach potrafi przynieść nawet milionowe zyski.
Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych? fot. pixabay.com CC0 Geralt – Wzrost pozycji strony z całą pewnością przełoży się na uzyskiwany ruch.
Skoro liczba miejsc jest ograniczona, a spora rzesza świadomych właścicieli stron chce się na nich znaleźć – wynajdowane są coraz to nowe metody pozycjonowania i deklasacji konkurencji. Wyprzedzić, chociaż o jedną pozycję. Niestety, Twoja konkurencja ma dokładnie te same zamiary. Do tego dochodzi cała masa zmian w algorytmach indeksu samej wyszukiwarki. Z tego powodu dziś jesteś pierwszy w Google, jutro drugi, a pojutrze dziesiąty.

Pozycjonowanie, to proces ciągły

To dlatego pozycjonowanie stron jest procesem ciągłym, który raz rozpoczęty należy nieprzerwanie kontynuować w celu zachowania zdobytych pozycji i zdobywania kolejnych. Oczywiście, będą frazy kluczowe które raz uzyskane – przez długi czas będą utrzymywać się w topach. Dotyczy to jednak dosyć niszowych branż i haseł, których szuka bardzo wąska grupa klientów. Frazy te, prawie nigdy nie wygenerują nam satysfakcjonujących przychodów. No, chyba że sprzedajemy bardzo drogą usługę lub wysoko marżowy towar i na 10 wpisujących hasło klientów pozyskamy jednego, który zapewni nam dochód na przyzwoitym poziomie. W większości przypadków „pozycjonowanie fraz, których nikt nie szuka” mija się z celem.
W przypadku słów konkurencyjnych, takich jak np. strony internetowe, pozycjonowanie stron, a z innych branż depilacja laserowa, meble, czy kredyty gotówkowe – stronę należy „dopalać” systematycznie. Często jest to praca nawet przez kilka godzin dziennie i właśnie z tego powodu dobre pozycjonowanie na najbardziej dochodowe hasła kosztuje często nawet kilkanaście tysięcy złotych. Oczywiście, jest to kwota podana w skali miesiąca.

Na czym polega pozycjonowanie?

Przejdźmy jednak do sedna i odpowiedzmy na pytanie: na czym polega pozycjonowanie strony internetowej? Jest wiele aspektów, które składają się na ogólny efekt. Wsród najważniejszych czynności możemy wymienić:

  • Analiza strony i konkurencji (audyt)
  • Optymalizacja techniczna
  • Optymalizacja treści
  • Optymalizacja UX (wygoda, łatwość użytkowania)
  • Linkowanie

Każdy z tych aspektów ma ogrome znaczenie i jest współzależny od siebie. Najbardziej konkurencyjne frazy wymagają doprowadzenia całości niemal do perfekcji i tylko wtedy pozwalają osiągnąć satysfakcjonujący efekt. Oczywiście do czasu kolejnych zmian w algorytmie lub lepszych działań konkurencji. Jak zostało napisane wcześniej, jest to ciągły wyścig o pierwsze miejsce.

Czarne i białe seo

Można wyróżnić kilka metod pozycjonowania. Przy czym coś co jesczcze wczoraj przynosiło efekt nie koniecznie musi przynosić go jutro. Istnieją również dwie szkoły „robienia pozycji” są to tzw. White hat seo i Black hat seo, aczkolwiek często można spotkać się ze stwierdzeniem że to jedynie mit.

  • Białe seo, to stosowanie dobrych, uznawanych przez Google metod. Do nich możemy zaliczyć m.in. optymalizację strony i pracę nad rozbudową jej treści. Linki, tylko te naturalne – zostawiane w sieci przez jej użytkowników.
  • Czarne seo, jest często powiązywane ze spamem, stosowaniem systemów wymiany linków (SWL) i nadmiernym czasem automatycznym linkowaniem.

Obydwie szkoły są powszechnie stosowane i potrafią przynieść satysfakcjonujące efekty. Często, działania te są mieszane, a sama pozycja nie mogłaby zostać uzyskana bez wprowadzenia metod ze zbioru czarnych zasad. Czarne seo, jest często czarne tylko z nazwy. Dobrze realizowane potrafi w szybkim czasie przynieść dobry efekt ograniczając ryzyko otrzymania bana (kary od wyszukiwarki) do minimum.
Z drugiej strony – jeśli popatrzymy na pozycjonowanie jako na całość, to samo w sobie jest ono czarne i niezgodne z wytycznymi Google. No, może pomijając optymalizację treści i kodu strony, którą Google wręcz zaleca. Uogólniając – jeśli zdarzyło się wam umieścić w sieci kilka linków do swojej strony – zostały one pozyskane w sposób niezgodny z wytycznymi. Spokojnie, o karę nie jest jednak wcale tak łatwo 🙂

Metody pozycjonowania stron

Wracając do metod pozycjonowania, możemy wyróżnić przynajmniej kilka. Pomijając już zalecaną optymalizację kodu strony, grafik, zdjęć i treści tekstowej będą to głównie działania zewnętrzne opierające się na linkowaniu. A skąd pozyskiwać linki?

  • katalogi stron
  • linki w komentarzach
  • linki z zaplecz
  • przechwycone domeny
  • linki z tzw. presell page (precle)
  • artykuły sponsorowane
  • systemy wymiany linków
  • profile w social media
  • fora dyskusyjne
  • wizytówki NAP (szczególnie ważne przy pozycjonowaniu lokalnym)

Największą wartość stanowią zaplecza, a więc specjalnie przygotowane strony internetowe mające za zadanie przekazywać moc linków do pozycjonowanej strony docelowej. Zaplecze daje nam pełną kontrolę nad dodawanymi linkami. Nie dość, że nie znikną z sieci dopóki zaplecze będzie utrzymywane, to jeszcze w razie potrzeby możemy je łatwo modyfikować bądź nawet usunąć.
Dobre zaplecze to koszt kilku, jeśli nie kilkunastu tysięcy złotych w przypadku jeśli jest budowane od zera pod konkretną stronę. Oprócz samego przekazywania mocy – ma jeszcze jedną ważną cechę. Stanowi mianowicie dopełnienie właściwej strony i potrafi również generować przychód. Często większy niż sama strona docelowa.
Systemy wymiany linków są ryzykowną metodą, jednak potrafią na prawdę dać niezłego kopa. Często stosowane są również do dopalenia samego zaplecza, przez co trudniej wykryć ich użycie.
pozycjonowanie stron, to przeróżne metody takie jak: katalogowanie, swl, artykuły sponsorowane, blogi i optymalizacja stron

Ile trwa dojście do top 10?

Jak długo trzeba czekać na wejście do top10? Często spotykane pytanie na które nie ma jednej słusznej odpowiedzi. Dojście do pierwszej strony może zająć od tygodnia do kilku lat w zależności od branży i wybranych haseł. Może się również okazać, że wejście do dziesiątki jest po prostu nie możliwe. Czy to oznacza, że pieniądze wydane na wzrost pozycji zostały stracone?
Nie! Dobrze prowadzone działania przyniosą długofalowy efekt i wzrost widoczności strony w wyszukiwarce na wiele haseł. Tym samym, pozycjonując jedno hasło niejako ciągniemy za sobą inne. Oczywiście, konkurencyjne słowa nie dojdą w ten sposób wysoko, ale biorąc pod uwagę całkowite ich nasycenie naszą stronę zacznie odwiedzać nawet kilkaset procent osób więcej niż przed rozpoczęciem pozycjonowania. Ten ruch, zacznie się zwiększać nawet już po kilku tygodniach działań, aby w przypadku osiągnięcia pierwszej strony wyników wzrosnąć ponownie, jeszcze w większym stopniu.

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron, to branża w której ciągle coś się zmienia i ciągle dochodzą nowe czynniki wpływające na pozycje strony. Z tego powodu pozycjoner powinien ciągle podnosić swoją wiedzę i umiejętności, aby nie wypaść z rynku. Inwestowanie w szkolenia, aplikacje do audytów, monitorowania konkurencji, czy w końcu aplikacje do monitorowania pozycji słów kluczowych kosztują i to nie mało. Tym samym seo musi kosztować swoje, szczególnie to w najbardziej konkurencyjnych i docodowych branżach.
Czy to oznacza, że nie da się robić pozycjonowania dobrze za małe pieniądze? Da się, ale musisz liczyć siły na zamiary. Mniejszy budżet nie pozwoli Twojej firmie konkurować z największymi graczami, którzy upodobali sobie najbardziej dochodowe frazy. Możesz jednak we współpracy z pozycjonerem poszukać nowych, innych słów które są do zrobienia w Twoim budżecie. Zainteresuj się też pozycjonowaniem lokalnym (jeśli prowadzisz lokalny biznes) i pozycjonowaniem na długi ogon. To strategie, które z powodzeniem przynoszą efekty nawet przy mniejszych budżetach.
Ile więc koztują działania pozycjonera? W zależności od branży, konkurencji, regionu kraju i zakresu działania – pozycjonowanie, to koszt od 500 do kilkunastu tysięcy złotych w rozliczeniu miesięcznym. W przypadku pozycjonowania lokalnego, szczególnie w mniejszych miejscowościach do 25 tysięcy mieszkańców kwota ta, w niektórych branżach może rozpoczynać się nawet od 250 zł w zależności od obranej strategii i przy minimalnej ilości haseł.

Czy samodzielne pozycjonowanie, to dobry pomysł?

Jeśli nie dysponujesz odpowiednim budżetem na działania seo, możesz oczywiście spróbować sił w samodzielnym pozycjonowaniu. W przypadku większości branż, będzie to jednak robota na pełny etat i jako właściciel firmy najprawdopodoniej nie masz na to czasu. Ciągła nauka, zmiany algorytmów i chęć uzyskania szybkich efektów często przyniosą niestety odwrotny do zamierzonego skutek. Jeśli jednak dysponujesz odpowiednią ilością wolnego czasu i samozaparcia – satysfakcja z własnoręcznie uzyskanych pozycji będzie na pewno dobrym motorem napędowym.
Jako właściciel strony www powinieneś w pierwszej kolejności zadbać o jej prawidłową optymalizację (co również możesz zlecić). Optymalizacja strony, jeśli została dobrze wdrożona – potrafi podnieść średnią pozycję witryny nawet o kilkanaście pozycji tym samym zwiększając ruch chociaż o kilka procent! Krótki poradnik jak to zrobić możesz przeczytać m.in tutaj na naszym blogu, lub np. w bazie wiedzy Whitepress -> https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo .
W najbliższym czasie planujemy też serię artykułów na temat optymalizacji stron.
Zobacz również: